Haku

Esikoulusta ensimmäiselle luokalle - Hyviä käytänteitä siirtymävaiheeseen

QR-koodi

Esikoulusta ensimmäiselle luokalle - Hyviä käytänteitä siirtymävaiheeseen

Oulun ammattikorkeakoulu Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tekijät: Anni Hiltunen & Hanna Salo Opinnäytetyön nimi: Esikoulusta ensimmäiselle luokalle - Hyviä käytänteitä siirtymävaiheeseen Työn ohjaaja: Markku Koivisto & Seija Kokko Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Syksy 2015 Sivumäärä: 40 + 1

Siirtymävaihe esikoulusta kouluun koskettaa lapsia ja heidän perheitään joka vuosi. Esikoulun muuttuessa pakolliseksi ja osaksi perusopetusta, korostuu ehyen jatkumon merkitys. Toimintaympäristöjen muutos tuo tarvetta suunnitelmalliselle ja tavoitteelliselle esikoulun ja alkuopetuksen yhteistyölle. Oulun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma velvoittaa päiväkoteja kirjaamaan omaan varhaiskasvatussuunnitelmaansa, millä tavalla he toteuttavat siirtymävaihetta esikoulusta kouluun. Opinnäytetyömme yhteistyökumppanina toimi Oulun kaupungin Kaakonpojan päiväkoti.

Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla hyviä käytänteitä, joita toteutetaan esiopetusvuoden aikana päiväkodissa. Kuvailemamme käytänteet ovat sellaisia, joita esiopetusryhmässä työskentelevät lastentarhanopettajat pitävät hyvinä. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus. Toteutimme opinnäytetyömme teemahaastatteluna, jossa haastattelimme Kaakonpojan päiväkodin esiopetusryhmän lastentarhanopettajia. Toteutimme haastattelut yksilöhaastatteluina. Analysoimme haastatteluidemme tulokset teemoittelun avulla.

Tutkimamme aihepiiri määrittää teoreettisen viitekehyksen. Siinä olemme määrittäneet varhaiskasvatusta, johon olemme sisällyttäneet esiopetuksen osana varhaiskasvatusta, alkuopetuksen esikoulun jatkumona sekä kasvatuskumppanuuden päiväkodissa. Viitekehyksessä määritämme myös lapsen tukemista siirtymävaiheessa esikoulusta kouluun, esiopetuksen ja koulun toimintakulttuurien eroja, moniammatillisuutta varhaiskasvatuksessa sekä esikoulun ja alkuopetuksen yhteistyötä.

Haastatteluissa ilmeni monia hyviä käytänteitä, joita Kaakonpojan päiväkodin esiopetusryhmä toteuttaa yhteistyössä alkuopetuksen ja kodin kanssa. Yhteistyötä tehdään esiopetuksen ja alkuopetuksen opettajien kesken, esikoululaisten ja ensimmäisen ja toisen luokan oppilaiden kanssa sekä esikoululaisten perheiden kanssa. Tutkimustulosten pohjalta lasten keskinäinen yhteistyö nousi merkittävimmäksi yhteistyömuodoksi ehyen siirtymävaiheen luomisessa. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää Kaakonpojan päiväkodin esiopetusryhmän lisäksi myös muiden päiväkotien esiopetusryhmissä siirtymävaihetta kehittäessä sekä toteutettaessa.

Asiasanat: esiopetus, esikoululainen, siirtymävaihe, yhteistyö, varhaiskasvatus

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset