Haku

"Yhessä tehty ja mietitty" : Asiakkaiden kokemuksia aikuissosiaalityön palveluista ja osallisuudestaan asiakasprosessissa Oulun kaupungin hyvinvointikeskuksissa

QR-koodi

"Yhessä tehty ja mietitty" : Asiakkaiden kokemuksia aikuissosiaalityön palveluista ja osallisuudestaan asiakasprosessissa Oulun kaupungin hyvinvointikeskuksissa

Opinnäytetyön tarkoitus on kuvailla toimeksiantajamme Oulun kaupungin aikuissosiaalityön palvelujen asiakkaiden kokemuksia asiakkuudestaan ja osallisuudestaan palveluprosessissa hyvinvointikeskuksissa. Tutkimuksella pyritään kuvailemaan asiakkaiden kokemaa toimintakykyä ja voimavaroja sekä palvelu- ja osallisuuskokemuksia asiakasprosessissaan ja asiakkaiden ehdotuksia palveluidensa kehittämiseksi. Tutkimuksemme tavoitteena on asiakkaan osallisuuden vahvistaminen aikuissosiaalityön asiakasprosessissa. Opinnäytetyö aloitettiin yhteistyössä ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijan kanssa, mutta se jaettiin myöhemmin kahdeksi opinnäytetyöksi. Ylemmän amk-tutkinnon opiskelija hyödyntää käytännöntasolla tutkimuksemme tuloksia kehittämistyössään aikuissosiaalityön palvelujen työntekijöiden kanssa.

Opinnäytetyön tietoperustassa käsittelemme aikuissosiaalityötä työkenttänä ja osana yhteiskuntaa, asiakkaan osallisuutta, asiakasprosessin vaiheita ja suunnitelmallisuutta sekä moniammatillista työtä ja asiakkuutta Oulun kaupungin hyvinvointikeskuksissa. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin asiakaskyselyllä. Kyselyä täydennettiin vähäisen vastausmäärän johdosta asiakaskyselylomakkeen pohjalta laaditulla haastattelulomakkeella ja puolistrukturoiduilla asiakashaastatteluilla. Aineistoksi koostui lopulta 30:n aikuissosiaalityön asiakkaan vastaukset.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että asiakkaat arvostavat työntekijän aitoa läsnäoloa, kuuntelemista ja taitoa ohjata asiakas oikeiden palveluiden piiriin. Asiakkaat arvostavat palvelujen keskittämistä ja fyysistä käyntiä sosiaalitoimistossa, sillä se helpottaa asioiden hoitamista, vaikka toisaalta asiointimatkat voivat kasvaa pitkiksi. Asiakkaat kokivat puhelimitse asioinnin hankalaksi tavaksi tavoittaa työntekijä ja tulla kuulluiksi. Aikuissosiaalityön palvelujen asiakkailla on usein monimuotoisia palvelutarpeita ja asiakkuuksia esimerkiksi mielenterveyteen, toimeentuloon sekä terveydenhoitoon liittyvissä palveluissa. Aikuissosiaalityöstä haetaan useimmiten ohjausta ja neuvontaa taloudellisiin ja asumiseen liittyviin ongelmiin.

Asiakkaiden osallisuutta voidaan vahvistaa tekemällä asioita yhdessä asiakkaan kanssa, käyttämällä selkeää kieltä ja antamalla konkreettista tietoa eri palveluista ja ratkaisuvaihtoehdoista. Moniammatillista yhteistyötä tulisi kehittää, jotta tiedonkulku eri ammattilaisten kesken asiakkaan asioista olisi jouhevampaa. Lisäksi asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia tulisi kehittää, esimerkiksi palautelaatikon tai asiakasraadin myötä. Jatkotutkimusaiheena voidaan sanoa asiakkaiden mielipiteiden vieminen käytäntöön työntekijöiden pohdittavaksi. Aihetta voitaisiin tutkia myös haastattelemalla toisen kunnan asiakkaita ja vertailemalla tuloksia Oulun hyvinvointikeskuksen tuottamiin tuloksiin tai kehittämällä moniammatillisen yhteistyön malli hyvinvointikeskukseen.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset