Haku

Lasten osallisuutta vahvistava pihaprojekti Savotta-aukion päiväkodissa

QR-koodi

Lasten osallisuutta vahvistava pihaprojekti Savotta-aukion päiväkodissa

Oulun ammattikorkeakoulu Sosiaalialan koulutusohjelma ______________________________________________________________ Tekijät: Halunen, Anu & Keinänen, Irja Opinnäytetyön nimi: Lasten osallisuutta vahvistava pihaprojekti Savotta-aukion päiväkodissa Työn ohjaajat: Koivisto, Markku & Kokko, Seija Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2015 Sivumäärä 54 + 5 liitesivua ______________________________________________________________ Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena projektina, jossa yhdistyvät lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa sekä päiväkodin piha lasten toimintaympäristön kehittämiskohteena. Työn tavoitteena oli lasten osallisuuden vahvistaminen ja tarkoituksena oli selvittää minkälainen on lapselle merkityksellinen ulkotoimintaympäristö. Projekti tehtiin yhteistyössä Savotta-aukion päiväkodin kanssa ja projektin tuotoksena toteutettiin pihasuunnistus päiväkodin kevätjuhlatapahtumaan.

Projektimme toiminnallinen osuus koostui toimintakäynneistä, joiden aikana ohjasimme toimintaa pienryhmälle. Käyttämiämme lapsilähtöisiä menetelmiä olivat Gåtur-pihakävely, merkityskarttatehtävä, sadutus sekä työpajat, joissa työstettiin pihasuunnistuksen rastille unelmien pihasuunnitelmaa sekä pienoismalleja lasten ideoimista ulkoleikkivälineistä. Pihasuunnistusrastien toteutukseen pääsivät osallistumaan myös päiväkodin muut lapsiryhmät.

Opinnäytetyömme tietoperusta käsittelee varhaiskasvatusympäristöjä, lapselle ominaisia toimintatapoja sekä teoriaa käyttämistämme menetelmistä. Lasten osallisuutta lähestymme Shierin osallisuuden tasomallin avulla, joka ohjasi työskentelyämme sekä opinnäytetyömme että tavoitteiden saavuttamisen arviointia.

Lasten osallisuus toteutui ja vahvistui opinnäytetyöprojektiimme osallistumisen myötä. Lapset saivat esittää ajatuksiaan ja näkemyksiään siitä, minkälaisen päiväkotipihan he haluaisivat. Lasten toivomuksia ja ideoita pihan kehittämisestä kuunneltiin ja niiden pohjalta toteutettiin pihasuunnistus. Lapset saivat osallistua suunnistuksen suunnitteluun, toteutukseen ja kokoamiseen. Projektimme mahdollisti pienryhmän lisäksi myös päiväkodin muiden lasten osallisuuden, sillä pihasuunnistus toteutettiin koko päiväkodin yhteistyönä.

Asiasanat: lasten osallisuus, lapsilähtöisyys, varhaiskasvatusympäristö, lapselle ominaiset toimintatavat, pihasuunnistus

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset