Haku

Isännöitsijätoimiston ostolaskuprosessin kehittäminen

QR-koodi

Isännöitsijätoimiston ostolaskuprosessin kehittäminen

Opinnäytetyön toimeksiantajana on 1990-luvulla perustettu isännöitsijätoimisto. Työn tavoitteena on ollut selvittää toimeksiantajalle, mitä tarkoitetaan sähköisellä taloushallinnolla ja sähköisten laskujen vastaanotolla, mitä toimenpiteitä sähköisen taloushallinnon käyttöönotto vaatii isännöitsijätoimistolta, miten sähköinen taloushallinto muuttaa isännöitsijätoimiston taloushallinnon rutiineja ja miten sähköinen taloushallinto tehostaa isännöitsijätoimiston taloushallinnon hoitoa. Opinnäytetyö on tehty ostolaskuprosessin kehittämistyönä, koska ostolaskut muodostavat valtaosan kohdeyrityksen taloushallinnon aineistosta. Ostolaskuprosessista on rajattu pois tilaus- ja toimitusprosessi.

Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tietoperustan teoreettinen viitekehys koostuu sähköisestä taloushallinnosta ja prosessijohtamisesta. Tietoperustassa on käytetty monipuolisesti kirjallisuutta prosessijohtamisesta sekä sähköisestä taloushallinnosta, ja teoriaosuuden kuvauksissa käytetään runsaasti kuvioita näistä kirjallisuuslähteistä. Opinnäytetyö on kirjoitettu vetoketjumallilla, jossa tietoperusta ja työn empiirinen osuus on kirjoitettu yhteen.

Toimeksiantajalle selvitetään sähköisen taloushallinto-ohjelmiston hinta sekä se, mitä toimenpiteitä ohjelmiston käyttöönotto vaatii. Toimeksiantajan ostolaskuprosessin lähtötilanne ja sähköinen ostolaskuprosessi kuvataan vuokaavioiden avulla. Verkkolaskujen vastaanottomäärän osuutta arvioidaan tilikauden 2014 tositeaineistojen perusteella. Sähköisen ostolaskujärjestelmän käyttämisestä annetaan useita perusteltuja käytännön toimintaohjeita.

Opinnäytetyö on hyödynnettävissä kohdeyrityksen muuttaessa ostolaskuprosessinsa sähköiseksi ja aloittaessa verkkolaskujen vastaanottamisen. Kohdeyrityksen ostolaskuprosessin kehittäminen toi kuitenkin esiin myös muita taloushallinnon prosesseja, joiden kehittämiseen kohdeyrityksen kannattaa ryhtyä lähitulevaisuudessa. Yksi näistä on verkkolaskujen lähettämisen aloittaminen, joka tuntuisi luontevalta jatkolta verkkolaskujen vastaanoton aloittamisen jälkeen.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset