Haku

Oikeusavun sähköisen asioinnin ja asiankäsittelyn kehittäminen

QR-koodi
Finna-arvio

Oikeusavun sähköisen asioinnin ja asiankäsittelyn kehittäminen

Utveckling av den elektroniska kommunikationen och ärendehanteringen i rättshjälpen

Oikeusministeriö perusti oikeusavun sähköisen asioinnin ja asiankäsittelyn kehittämisen työryhmän selvittämään oikeusapuasioiden valtakunnallisen asiointijärjestelmän sekä oikeusapuhakemuksen ja maksatusmenettelyn sähköistämistä. Työryhmän tuli työssään hyödyntää oikeusapulainsäädännön muutostarpeita valmistelevan työryhmän ehdotuksia sekä tehdä yhteistyötä edellä mainitun työryhmän alaisuudessa toimivan alatyöryhmän kanssa, joka pohti palkkioiden maksatuksen sähköistämistä.
Työryhmän työn tuloksena syntyi malli oikeusavun sähköisen asiointijärjestelmän tavoitetilaksi, jossa oikeusavun ja puolustajan hakemus sekä avustajan ja puolustajan laskuyhteenveto voidaan tehdä internetissä oikeusministeriön asiointiportaalin kautta. Järjestelmä olisi valtakunnallinen ja mahdollistaisi laskuyhteenvetojen sähköisen käsittelyn aina avustajan tai puolustajan tekemästä laskuyhteenvedosta palvelukeskuksessa tapahtuvaan maksatukseen saakka. Työryhmän loppuraportti on jäsennelty prosessin eri osapuolten (avustajien/puolustajien - asiakkaiden - tuomioistuinten - oikeusaputoimistojen - palvelukeskuksen) uudessa sähköisessä toimintaprosessissa saamien palveluiden näkökulmasta.
Työryhmä ehdottaa jatkotoimenpiteeksi määrittelyprojektin perustamista syksyllä 2007. Määrittelyprojektin tehtävänä on tarkentaa syntynyttä asiointimallia sekä suunnittelu- ja toteutusvaiheiden kustannuksia.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset