Kansainvälisten e-aineistojen haku vaatii toistaiseksi kirjautumista, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Sulkutangon asennon ja valunopeuden käyttö jatketiilen tukkeentumisen ennustamisessa

QR-koodi
Finna-arvio

Sulkutangon asennon ja valunopeuden käyttö jatketiilen tukkeentumisen ennustamisessa

Tiivistelmä Tämän raportti on osa Oulun yliopiston ja teknillisen korkeakoulun sulautettua vikadiagnostiikkaa käsittelevän tutkimusprojektin raportointia. Oulun yliopiston osuudessa teollisena yhteistyökumppanina on toiminut Rautaruukki Oyj, jonka prosessiin tutkimus on keskittynyt. Tutkittavana vikana on ollut jatketiilen tukkeutuminen teräksen jatkuvavalussa.

Tässä raportissa on esitetty, miten sulkutangon asento käyttäytyy valettaessa tukkeentuneita ja ehjiä valusarjoja. Sulkutangon asentoa on tutkittu kolmella eri tavalla: pelkkä asento, sen derivaatta ja integraali. Vertailussa on keskitytty pumpattua edeltäviin sulatuksiin tukkeentuneissa sarjoissa ja viimeistä edellisiin sulatuksiin ehjissä sarjoissa. Paras erottelu saavutettiin pelkällä asentotiedolla. Valukoneella 6 kahdessakymmenessä prosentissa tapauksista voidaan sanoa, että tukkeumariski seuraavassa valussa on yli 50%. Tukkeumariski oli keskimäärin 15% kaikissa niissä valusarjoissa, joissa sulkutangon asentoa tutkittiin.

Raportissa on myös esitetty tuloksia valunopeusminimin vaikutuksesta tukkeentumiseen. Lisäksi on esitetty kokemuksia SOM-karttojen käytöstä datan analysoinnissa. Raportin lopussa on kuvattu sulkutangon asentotietoon perustuva päättelyketju, jonka mukaan jatketiilen tukkeentumista pystytään tällä hetkellä arvioimaan parhaiten. Suurilla vikariskeillä voidaan käyttää aiemmin tehtyjä neuroverkkoja ja laskea niiden avulla tukkeumatonnit. Pienillä vikariskeillä valua voidaan jatkaa ainakin yhden sulatuksen verran.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset