Haku

Esi- ja alkuopetuksen seksuaalikasvatuksen oppaat opetussuunnitelmien perusteiden näkökulmasta

QR-koodi

Esi- ja alkuopetuksen seksuaalikasvatuksen oppaat opetussuunnitelmien perusteiden näkökulmasta

Tiivistelmä. Kandidaatin tutkielmani käsittelee esi- ja alkuopetusikäisten lasten seksuaalikasvatukseen suunnattuja oppaita Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 1–2 vuosiluokkien sekä Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteiden näkökulmasta. Tutkielmassani kysyn, ”Miten suomalaiset esi- ja alkuopetukseen soveltuvat seksuaalikasvatusoppaat toteuttavat esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien seksuaalikasvatuksen sisältöjä?”. Työni keskeiset käsitteet ovat ikätasoisuus, jolla työssäni kuvataan lapsen ikä- ja kehitystason mukaista seksuaalikasvatusta, kehotunnekasvatus, joka on vaihtoehtoinen termi puhuttaessa pienten lasten seksuaalikasvatuksesta sekä tunne- ja turvataitokasvatus, jonka avulla tuetaan lapsen kehitystä sekä hyvinvointia.

Pienten lasten seksuaalikasvatuksen tutkimus on tärkeää, sillä seksuaalikasvatuksen sisällöillä voidaan vaikuttaa lapsen turvalliseen kasvuun ja kehitykseen usein eri tavoin. Myös teknologian nopea leviäminen, monikulttuurisuus ja lasten turvaamisen tarve seksuaaliselta hyväksikäytöltä ovat luoneet uudenlaisia tarpeita seksuaalikasvatuksen kehittämiseen ja toteutukseen. Suomalaisissa kouluissa opetus perustuu valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin. Oppimateriaalit opettaja voi valita itse. Oman kokemukseni mukaan seksuaalikasvatus myös aloitetaan kouluissa liian myöhään. Täten päädyin tutkimaan esi- ja alkuopetuksen seksuaalikasvatuksen oppaita opetussuunnitelmien seksuaalikasvatuksen sisältöjen näkökulmasta, johon aineistopohjainen sisällönanalyysi menetelmänä antoi oppaiden systemaattista ja objektiivista analysointia varten sopivat lähtökohdat tutkimukselleni.

Tutkimukseni mukaan Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden 1–2 vuosiluokkien sisällöt kaipaavat selkeyttämistä ja yhtenäistämistä seksuaalikasvatuksen sisältöihinsä. Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteissa sen sijaan seksuaalikasvatuksen sisällöt olivat edustettuina selkeämmin ja laajemmin. Opetussuunnitelmien sisältö on tärkeää, jotta myös kasvatusalan ammattilaisille suunnatut seksuaalikasvatusoppaat voivat materiaalillaan vastata paremmin opetussuunnitelmien sisältöön. Puutteelliset ja epäselkeät maininnat opetussuunnitelmissa eivät ole riittäviä, vaan seksuaalikasvatus tulisi saada selkeäksi osaksi opetussuunnitelmaa, jotta oikea-aikaisen ja laadukkaan seksuaalikasvatuksen tarjoaminen turvattaisiin suomalaisissa kouluissa.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset