Haku

Hackathoniin osallistumisen suunnittelu ja toteutus : Case Thingsee Oy

QR-koodi

Hackathoniin osallistumisen suunnittelu ja toteutus : Case Thingsee Oy

Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka aiheena on AEC Hackathon nimiseen tapahtumaan osallistumisen suunnittelu ja toteutus. Toimeksiantajana toimi asioiden internetiin liitettävien laitteiden suunnitteluun ja kansainväliseen jakeluun keskittyvä oululainen teknologia-alan start-up yritys Thingsee Oy, jolle hackathonit ovat yksi keskeinen markkinointiviestinnän keino. Tavoitteena oli, että suunnitelma voisi toimia yrityksen työkaluna tuleviin hackathoneihin valmistauduttaessa.

AEC Hackathon on intensiivinen 48-tuntinen tapahtuma, joka tuo rakentamisen eri toimijat yhteen uusien teknologioiden ja teknologiaosaajien kanssa. Tapahtuman tarkoituksena on kokeilla ja luoda uusia ratkaisuja rakentamisen alalle sekä rakentaa yhteistyötä toimijoiden välille. Thingsee osallistui tapahtumaan teknologiayhteistyökumppanina tarjoamalla Thingsee One –sensorilaitettaan kilpailijoille kisatöiden rakentamiseen ja palkinnoksi.

Tietoperusta käsittelee kolmea aihetta, opinnäytetyön toimintaympäristöä, tapahtumamarkkinointia ja tapahtuman järjestämisen suunnitteluvaihetta osallistumisen näkökulmasta. Toimintaympäristön esittely kattaa toimeksiantajan, asioiden internetin ja hackathonien esittelyn. Lähteinä on käytetty kirjallisuutta, suomen- ja englanninkielisiä artikkeleita sekä omaa kokemusperustaani. Osallistumisen suunnittelun teoriaa ja käytäntöä on kuvattu vetoketujumaisesti yhdessä. Osallistumisen toteutusta ja arviointia kuvataan erillisissä luvuissa.

Tapahtumaa varten suunniteltiin puolistrukturoitu kyselylomake. Kysely suoritettiin paperikyselynä tapahtuman viimeisenä päivänä ja jaettiin niille osallistujille, jotka käyttivät Thingsee One –laitetta kisatöiden rakentamiseen. Kyselylomakkeen tavoitteena oli vahvistaa opinnäytetyöntekijän käsitystä siitä, ovatko hackathonit toimeksiantajalle sopiva markkinointiviestinnän keino sekä auttaa toimeksiantajaa kehittämään laitetta. Vastaukset vahvistivat sekä opinnäytetyöntekijän että toimeksiantajan käsitystä siitä, että hackathonit ovat Thingseelle hyvä markkinointiviestinnän keino, ja niistä saatiin hyviä kommentteja laitteen kehitystyön tueksi. Tulevissa hackathoneissa kysely voitaisiin suorittaa sähköisenä. Hackathoneja voitaisiin tutkia myös toiselta kantilta. Esimerkiksi, miksi ammattikorkeakoulut järjestävät hackathoneja voisi sopia opinnäytetyön aiheeksi.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset