Haku

Minäkö muka laulaisin? : Opas laulutaidottoman laulunopetukseen

QR-koodi

Minäkö muka laulaisin? : Opas laulutaidottoman laulunopetukseen

Laulutunneille hakeutuu enimmäkseen laulajia, jotka osaavat laulaa sävelpuhtaasti. Yleisen uskomuksen mukaan ihminen ei pysty oppimaan puhtaasti laulamista, jos hänelle ei ole suotu laulun lahjaa. Yksi ensimmäisistä lauluoppilaistani oli laulutaidoton eikä pystynyt toistamaan annettua tavoitesäveltä. Halusin tutkia, miten saisin hänet tunnistamaan säveltasoja ja tuottamaan kontrolloituja, sävelpuhtaita ääniä. Olin aina ajatellut, että kaikilla on kyky oppia laulamaan harjoittelun myötä. Vahva näkemykseni tuli kyseenalaistetuksi useasti tutkimuksen aikana. Laulutaidottoman oppilaan kanssa voidaan edetä välillä kovaa vauhtia, kun taas välillä tullaan useampi askel takapakkia. Opetuksen punainen lanka ja tavoitteet hukkuivat opettajalta helposti, kun ei ollut selkeää etenemisjärjestystä. Totesin, että laulunopettajat tarvitsevat oppaan, jota voisivat käyttää hyväksi tilanteissa, joissa oppilas ei löydä haluttua säveltasoa tai ei pysty tuottamaan ääntä halutulla tavalla. Täytyy olla olemassa jokin looginen reitti, jota seuraamalla oppii laulamaan.

Opinnäytetyöni selvittää laulutaidottomuuta ja sen syitä. Näistä olen koonnut opettajan oppaan laulutaidottoman opetuksen avuksi. Olen opettanut tutkimushenkilöä neljän vuoden ajan, jonka aikana olen kerännyt tietoa työskentelytavoista, sosiaalisesta kommunikaatiosta opetustilanteessa ja etsinyt keinoja turvallisuuden tunteen luomiseen. Testasin oppilaani kanssa lukemattoman määrän erilaisia harjoituksia, jotka veisivät sävelpuhtaasti laulamista ja laulamiskokemuksesta nauttimista kohti. Päälähteenäni käytin Ava Nummisen väitöskirjaa Laulutaidottomasta kehittyväksi laulajaksi, joka avaa laulutaidottomuuden syitä erilaisten lukkojen muodossa.

Selitän, miten sävelkorkeutta säädellään äänihuulitasolla, ja mitkä lihakset vaikuttavat äänen korkeuden nostamiseen ja laskemiseen. Käyn läpi äänen korkeuden kontrolloinnin vaiheet ja selvitän, mikä osa lauluäänen virittämisestä toimii tahdonalaisesti. Ennen varsinaista opasta nostan esille myös oppimisympäristön turvallisuuden ja hyvän opettaja-oppilassuhteen tärkeyden, joka luo luotettavan ja rennon ympäristön uuden asian oppimiselle.

Opinnäytetyöni sisältää paljon käytännön harjoituksia aloittelevalle laulajalle opettajan kanssa läpikäytäväksi, mutta myös kotiharjoittelun tueksi. Ensimmäistä laulutuntia varten olen koonnut alkukartoituksen, joka sisältää alkuhaastattelun ja ääniharjoituksia. Harjoitukset on jaoteltu lauluteknisiin harjoituksiin sekä säveltasojen hahmotusharjoituksiin. Oppaaseen kuuluu myös oppilaan laulajaidentiteetin rakentamista tukevia ajatuksia sekä vinkkejä uuden asian kanssa painiskelevan oppilaan kanssa toimimiseen. Näiden harjoitusten kautta laulunopettaja saa monipuolisesti työkaluja laulutaidottoman laulunopetukseen.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset