Kansainvälisten e-aineistojen haku vaatii toistaiseksi kirjautumista, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Sosiaalinen esteettömyys koulussa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus

QR-koodi

Sosiaalinen esteettömyys koulussa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus

Tämä opinnäytetyö on tehty Suomen Vanhempainliiton ”Koti, koulu ja kolmas sektori erityislasten ja – perheiden osallisuuden edistäjinä koulussa” (EPeLI) – hankkeelle. Opinnäytteen tarkoitukse-na on kuvailla, miten koulun sosiaalista esteettömyyttä tarkastellaan kirjallisuudessa. Opinnäyt-teen tavoitteena on koota sosiaalisesta esteettömyydestä koulussa tietoa, jota EPeLI – hank-keessa voidaan hyödyntää. Tutkimuskysymys on: Mitä on sosiaalinen esteettömyys koulussa kirjallisuuden perusteella?

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin Google Scholar – tietokannasta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui viisi ylemmän korkeakoulutason tutkimusta, jotka analysoitiin teemoittelun avulla.

Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan sosiaalinen esteettömyys koulussa on jaettavissa kahteen pääkategoriaan, jotka ovat kouluyhteisön arvot ja asenteet sekä kouluyhteisön jäsenten välinen vuorovaikutus. Arvot ja asenteet koostuvat yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta, yhteisön asenteista sekä opiskelijan omista asenteista. Kouluyhteisön jäsenten välinen vuorovaikutus koostuu koulun ilmapiiristä, yhteisöllisyydestä, osallisuudesta sekä osallistumisesta.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaalinen esteettömyys koulussa on käsitteellisesti vielä hyvin vakiintumaton koulun esteettömyyden osa-alue. Keskeisimmäksi koulun sosiaalisen esteettömyyden teemaksi kirjallisuuskatsauksen tuloksista nousi kouluyhteisön asenteet. Tutkimuksen tulosten perusteella sosionomien ammattitaitoa voi kouluyhteisöissä käyttää sosiaalisen esteettömyyden toteuttamiseksi.

Tätä opinnäyteyötä voivat hyödyntää EPeLI – hankkeen lisäksi muut koulujen yhteistyötahot ja kouluyhteisöt itse sosiaalisen esteettömyyden huomioimisessa ja edistämisessä. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia konkreettisten sosiaalisen esteettömyyden edistämiseksi tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksia. Jotta globaalisti tutkimuksissa havaitut parhaat käytännöt sosiaalisen esteettömyyden edistämiseksi saataisiin tueksi suomalaisten koulujen esteettömyyden edistämistyöhön, jatkossa sosiaalista esteettömyyttä kouluissa olisi syytä tutkia myös ulkomaisiin tutkimuksiin perehtyen.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset