Haku

Vertaleva tutkimus liikennekaari uudistuksesta - Taksiliikenne : Taksiliikenteen tulevat muutokset

QR-koodi

Vertaleva tutkimus liikennekaari uudistuksesta - Taksiliikenne : Taksiliikenteen tulevat muutokset

Työn on toteutettu osittaisessa yhteistyössä Suomen Taksiliiton kanssa. Suomen taksiala on säännelty liikenteenpalveluala. Taksialan sääntelystä ollaan luopumassa 1.7.2018 liikennekaaren voimaan tulemisen myötä. Ruotsissa taksisääntelystä luovutiin jo 26 vuotta sitten. Ruotsin taksimarkkinat antavatkin paljon tietoa ja oivan vertailukohdan siihen mitkä ovat alan vapauttamisen seuraukset. Työn tavoitteena on tuoda esiin sääntelyn vapauttamisesta koituvat negatiiviset ja positiiviset vaikutukset taksialaan. Toteutuvatko taloustieteen lainalaisuudet, kun taksialan sääntelyä vapautetaan ja kilpailu avataan useille toimijoille? Luoko se innovaatioita? Kehittyykö palveluntaso?

Tutkimus suoritettiin pöytäkirjatutkimuksena, vertailevana tutkimuksena sekä induktiivinen ja deduktiivinen tutkimuksena, eli ennustavana tutkimuksena. Tietoperustana käytettiin Ruotsista saatua materiaalia. Materiaalia saatiin, niin Ruotsin Taksiliitolta, Suomen Taksiliitolta, Ruotsin ammattikuljettajien yhdistykseltä, verohallinnolta ja joistakin yliopistotutkimuksista. Lisäksi työssä käytettiin joitakin puolueettomien tutkimuslaitosten tutkimuksia. Näiden lähteiden tietoperustaa voidaan pitää luotettavina ja laadukkaina. Lähteet olivat pääasiassa internet lähteitä. Kirjallisuutta käytettiin peruskäsitteissä.

Työssä päästiin haluttuihin tavoitteisiin ja tutkimustulokset oli sitä mitä ennen tutkimuksen aloittamista arveltiin olevan. Taksialan sääntelyn vapauttaminen ei laske kuluttajahintoja. Se luo taksimarkkinoilla laajat hinnoittelut ja hintaerot. Se luo mahdollisuuden riistohinnoitteluun. Se luo laajat palveluerot. Se poistaa ympärivuorokautisen palvelun. Se ajaa suuren osan taksitarjonnas- ta kasvukeskuksiin sekä isoihin kaupunkeihin ja luo liikatarjonnan näille alueille. Samalla sääntelyn vapauttaminen hiljentää voimakkaasti tarjontaa syrjäkyliltä, etekin maaseudulta, koska yrittäjät siirtyvät rahakkaimmille markkinoille. Riistohinnoittelu on vain väliaikaista? Markkinatalous estää lopulta riistohinnoittelun, poistaa alalta kalliit tarjoajat, huijaavat yrittäjät ja se laskee hintataso? Ruotsin vapaalla taksialalla nämä asiat eivät ole toteutuneet 26 vuodessa.

Säännelty järjestelmä on tehokkaampi, säännellyssä järjestelmässä on enemmän tarjontaa ja sääännellyn taksialan hintatasot eivät karkaa. Päättäjien pitäisikin kehittää voimassa olevaa toimivaa järjestestää; ei yrittää korjata sellaista mikä ei ole rikki. Hallituksen ja liikkenne- ja viestintäministeriön esitys ja päämäärät on todettu muualla aikoja sitten epäonnistuneeksi. Digitalisaatio ei ole ratkaisu taksialan vapauttamisesta aiheutuviin ongelmia. Se on vain yksi päämäärä monista.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset