Haku

"Spot the Main Character" : Päähahmon ja sivuhahmon eroavat piirteet suunnitteluvaiheessa

QR-koodi

"Spot the Main Character" : Päähahmon ja sivuhahmon eroavat piirteet suunnitteluvaiheessa

Fiktiivisten päähahmojen ja sivuhahmojen visuaalisista määritelmistä ei ole ennestään paljoa tietoa. Tutkielman tavoite on selventää niiden eroja suunnitteluvaiheessa, mitkä erot tiedostamme ja millainen on onnistunut hahmoluonnos. Tutkimus keskittyi ihmismäisiin hahmoihin.

Ennestään tiedetään, että teemme hahmoista samankaltaisia vaistomaisia oletuksia kuin tavatessamme ensimmäistä kertaa toisen todellisen henkilön. Ensivaikutelmaan vaikuttavat etenkin hahmon viehättävyys, lapsenkasvoisuus ja stereotypiat. Tarinalla on vaikutusta siihen, kuinka samaistuttava hahmosta esimerkiksi halutaan, ja on suunnittelijan työ arvioida, kuinka paljon yksityiskohtia hahmolle annetaan. Siihen, miten tärkeänä hahmoa pidetään juonen kannalta, vaikuttavat myös esimerkiksi kulttuurit, sosiaaliset roolit, ilmeikkyys ja yksityiskohtaisuus.

Tein lomakekyselyn saadakseni näkökulmaa siitä, millaisia asioita katsoja näkee hahmossa ensi näkemältä. Kyselyyn vastasi yhteensä kahdeksantoista vastaajaa. Kysymykset koostuivat kymmenestä hahmokuvasta, joista sai päätellä, onko hahmo päähahmo vai sivuhahmo, ja perustella vastaukset sanallisesti. Vertasin saamiani tuloksia tietoperustaan. Vastauksissa kävi ilmi, että päättäväinen ja vahva katse sopii päähahmolle, sillä se antaa kuvan, että hahmolla on päämääriä ja voimaa esiintyä johtohahmona. Lapsenkasvoiset ja kiltit kasvot eivät herättäneet yhtä paljon luottamusta. Hahmolle piirretyt yksityiskohdat herättävät huomion ja mielikuvan tarkasta suunnittelutyöstä. Stereotypioista tunnistettiin helpoiten seikkailija, pahis, ihastuksen kohde ja mentori. Päätelmiä kulttuurista tehtiin vaatetuksen, asusteiden, hiustyylien ja taustojen avulla. Sen sijaan päähahmon ei kannata olla vierasperäinen alien-hahmo. Pienetkin muutokset ihmiskasvoista voivat verottaa katsojan samaistumista. Sivuhahmolle erikoiset piirteet sopivat.

Tutkielma on hyödyllinen kenelle tahansa piirtäjälle tai hahmosuunnittelusta kiinnostuneelle. Tulokset voivat auttaa suunnittelijaa onnistuneiden hahmojen luomisessa. Toisaalta on hyvä tiedostaa, että ensinäkemän perusteella yksittäiset ihmiset voivat tulkita hahmoja hyvin eri tavoin.

Asiasanat: konseptisuunnittelu, hahmosuunnittelu, stereotypiat, roolit, konsolipelit, elokuvat, televisio-ohjelmat

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset