Haku

Ammatilliset vuorovaikutustaidot ja ammatti-identiteetti osana työelämätaitoja : Opintokokonaisuus Valmiina työelämään! (VALTE) - hankkeeseen

QR-koodi

Ammatilliset vuorovaikutustaidot ja ammatti-identiteetti osana työelämätaitoja : Opintokokonaisuus Valmiina työelämään! (VALTE) - hankkeeseen

Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia opintokokonaisuus, joka on merkityksellinen ja hyödyllinen käytännön opetus- ja koulutustyössä eri koulutusasteilla. Kehittämistyönä toteutetun opintokokonaisuuden tarkoitus on vahvistaa opiskelijoiden ammatillista vuorovaikutusosaamista ja ammatti-identiteettiä työelämää varten. Pääkäsitteinä ovat ammatilliset vuorovaikutustaidot ja ammatti-identiteetti.

Oulun ammattikorkeakoulu tarjosi Valmiina työelämään! (VALTE) -hankkeeseen aiheideoita työelämävalmiuksien edistämisestä työelämän, opiskelijoiden ja oppilaitosten yhteistyönä. Opinnäytetyönä kehitetty opintokokonaisuus on osa VALTE – hankkeen alasta riippumattomia työelämävalmiuksien opintoja ja tulee hankkeen kautta osaksi opiskelijoiden tutkintoja eri koulutusasteilla. Työelämäosaaminen lisää yksilön joustavuutta vastata työelämän muutoksiin. Työelämätaidoilla ja -valmiuksilla tarkoitetaan tietoja ja taitoja, joita tarvitaan työelämässä pärjäämiseen ja menestymiseen. Ne ovat yksilöllisiä resursseja, jotka ammattialasta ja työuran vaiheesta riippumatta tukevat työelämässä toimimista. Opinnäytetyössä on käytetty työelämätaito ja työelämävalmius -käsitteitä rinnakkain käsitteen vakiintumattomuuden vuoksi.

Opintokokonaisuuden pedagoginen perusta rakentuu kokemuksellisesta oppimisesta, reflektiosta ja positiivisesta pedagogiikasta. Ammatillisen vuorovaikutusosaamisen ja ammatti -identiteetin vahvistaminen tarvitsevat reflektiota, joka on olennaisessa roolissa opintokokonaisuuden keskiönä olevassa portfoliossa. Viitekehyksessä käytimme aineistona Oulun yliopiston Kitkaton kommunikointi eli KIKO -hankkeen yksilötason ammatillisten vuorovaikutustaitojen kehittämisen metodologiaa. Opintokokonaisuuden oppimateriaaliin on sovellettu KIKO:n tutkimustietoon perustuvia yksilötason harjoituksia. Yksilötasoisten vuorovaikutustaitojen kehittymisen myötä ammatillinen vuorovaikutus kehittyy, jonka kautta ammatti-identiteetti jäsentyy. Ammatilliset vuorovaikutustaidot ovat työhön ja ammattirooliin liittyviä taitoja, eivätkä ne liity ihmisen persoonallisuuden piirteisiin tai yksilön sosiaalisuuteen. Ammatillisen vuorovaikutuksen perustaidot ovat opittavis-sa. Ammatti – identiteetissä persoonallinen ja ammatillinen minä kietoutuvat yhteen. Ammatti-identiteetti nähdään osana ammattilaisuutta ja asiantuntijuutta, joka ei ole sidoksissa pelkästään tutkinnon tuomaan ammattinimikkeeseen tai oppiarvoon.

Opintokokonaisuudella ja opinnäytetyön kehittämisprosessilla on selkeä yhteys työelämään. Hanketyöllä saavutettiin verkostoyhteistyötä osallistumalla hankekokouksiin ja tuottamalla loppuvuodesta 2016 hanketapahtumaan työpaja ”Ammatillinen vuorovaikutus 2020-luvulla”. Opintokokonaisuus pilotoitiin Oulun yliopistolla tuotantotalouden yksikön opiskelijoille alkuvuodesta 2018. Hanketapahtumassa loppukeväästä 2018 esittelimme ViLLE-oppimisjärjestelmässä julkaistua opintokokonaisuutta.

Opintokokonaisuutta voitaisiin jatkokehittää lisäämällä oppisisältöön esimerkiksi työpsykologian teoriaa, ViLLE -oppimisjärjestelmän mahdollistamia itsenäisiä pelillisiä oppimateriaaleja tai laajentamalla opintokokonaisuutta KIKO:n ammatillisen vuorovaikutuksen työyhteisö- ja organisaatiotasolle. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotamme opintokokonaisuuden suorittaneiden opiskelijoiden ammatillisten vuorovaikutustaitojen ja ammatti-identiteetin vahvistumisen vaikutuksien ja vaikuttavuuden tutkimista.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset