Haku

Työparityöskentely ja asiakastyytyväisyys kirjasto-nuorisotilassa : Jäälin kirjasto ja Laivakankaan nuorisotila

QR-koodi

Työparityöskentely ja asiakastyytyväisyys kirjasto-nuorisotilassa : Jäälin kirjasto ja Laivakankaan nuorisotila

Tämän opinnäytetyön aiheena on uuden Jäälin kirjaston ja Laivakankaan nuorisotilan – jäljempänä kirjasto-nuorisotilan – työparitoiminta ja asiakastyytyväisyys. Jäälin kirjasto kuuluu OUTI-kirjastoverkkoon, ja työn toimeksiantajana on Oulun kaupunginkirjasto. Työssä kerrotaan, mitä kirjastovirkailijan ja nuorisotyöntekijän välinen työparitoiminta kirjasto-nuorisotilassa käytännössä tarkoittaa, ja esitetään ehdotuksia siitä, miten sitä voisi parantaa. Lisäksi selvitettiin, mitä mieltä asiakkaat ovat esimerkiksi asiakaspalvelusta, tiloista ja kokoelmasta, ja miten näitä voitaisiin kehittää.

Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään nuoria kirjastonkäyttäjinä ja perustellaan, miksi nuorten on tärkeää saada oleskella kirjastoissa. Työssä esitellään yleisesti työparitoimintaa ja -työskentelyä, ja kerrotaan sen tärkeimmistä onnistumisen avaimista ja suurimmista kompastuskivistä. Työssä esitellään lyhyesti myös käytetyt tutkimusmenetelmät.

Tutkimuksessa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Työparitoiminnan tutkimiseen käytetyt havainnointi ja teemahaastattelu ovat laadullisia tutkimusmenetelmiä. Google Forms -alustalla toteutettu asiakaskysely oli sekä määrällinen että laadullinen, sillä se koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Suljetuissa eli strukturoituiduissa kysymyksissä vastaaja sai valita parhaiten mielipidettään ilmaisevan vaihtoehdon asteikolla ”Erittäin tyytymätön”–”Erittäin tyytyväinen” tai ”En osaa sanoa”. Aineiston käsittelyvaiheessa sanallinen asteikko muunnettiin numeroiksi niin, että 1 = Erittäin tyytymätön ja 5 = Erittäin tyytyväinen. Näin aineistoa oli helpompi käsitellä ja vastauksia voitiin vertailla määrällisesti.

Havainnoinnin ja haastattelun tulosten perusteella kumpikin kirjasto-nuorisotilan työntekijöistä nauttii työstään nuorten parissa ja on alusta alkaen suhtautunut uuteen työnkuvaansa vastaanottavaisella asenteella. Kuitenkin esimerkiksi yhteistyötä koulun kanssa olisi syytä kehittää entisestään. Asiakaskyselyn tuloksista puolestaan kävi ilmi, että uuteen kirjasto-nuorisotilaan suhtaudutaan varauksella. Tilat ovat vastaajien mukaan pienet ja aineistoa on vähän. Henkilökuntaa ja asiakaspalvelua kehuttiin kuitenkin erinomaiseksi. Lisäksi asiakkaat toivoivat muun muassa avoimien ovien päivää sekä pääsyä e-aineistoihin.

Jatkotutkimuksissa kirjasto-nuorisotilaa, sen asiakastyytyväisyyttä ja työparitoimintaa voisi tarkkailla edelleen, ja uuden asiakaskyselyn voisi toteuttaa esimerkiksi vuoden tai parin kuluttua tästä tutkimuksesta. Voisi lisäksi olla hyödyllistä selvittää, miksi osa entisistä kirjaston käyttäjistä on lakannut käyttämästä palvelua uuden kirjasto-nuorisotilan myötä ja miten heidät saataisiin houkuteltua takaisin.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset