Haku

Monimuoto-opiskelijoiden opintojen keskeytys tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa vuosikursseilla 2015-2017

QR-koodi

Monimuoto-opiskelijoiden opintojen keskeytys tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa vuosikursseilla 2015-2017

Oulun Ammattikorkeakoulu tarjoaa tietojenkäsittelyn opintoja sekä perinteisessä- että muuntokoulutusmuodossa. Opintojen keskeyttäminen on muodostunut ongelmaksi erityisesti monimuoto-opiskelijoiden keskuudessa. Syystä tai toisesta opintojen kyydistä tipahtavien opiskelijoiden tilanne näkyy hyvin vahvasti oppilaitoksen tilastoissa. Tilanne on ongelmallinen erityisesti siinä mielessä, että monimuotokoulutukseen on panostettu suuresti viime vuosina tämän antaessa aiempaa useammalle mahdollisuudet opiskella työtilanteesta tai asuinpaikasta riippumatta.

Tämän tutkimusluontoisen opinnäytetyön toimeksiantajana on useita muunto- ja monimuotokoulutusryhmiä ohjannut tietojenkäsittelyn lehtori Sinikka Viinikka. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kolmen eri monimuotokoulutusryhmän opiskelijoiden keskeytysten syitä ja tätä kautta saada oppilaitokselle tärkeää informaatiota siitä, kuinka motivoida opiskelijat jatkamaan opintojaan kunnialla valmistumiseen saakka. Varsinainen tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2018 syys- ja lokakuun vaihteessa. Haastattelut suoritettiin ryhmien TIK15KMI, TIK16KMD sekä TIK17KMI opintonsa keskeyttäneiden kanssa, kaksinkeskeisinä ja anonyymeinä puhelinhaastatteluina. Keskustelun runkona toimi etukäteen yhdessä opinnäytetyön ohjaajan ja toimeksiantajan kanssa tehty Webropol-kyselylomake. Tutkimuspohjana hyödynnettiin aihetta sivuavia Konsta Ryhäsen ja Camilla Krogeruksen opinnäytetöitä vuosilta 2013 ja 2014.

Tutkimuksen vastausprosentti kohosi yli 50 prosenttiin, mikä on luettavissa hyväksi otannaksi. Tuloksista taas oli nähtävissä useampikin enemmän tai vähemmän selkeä ”trendi”, joka toistui monen keskeyttäneen vastauksissa. Useimmiten jo työelämään päätyneillä monimuoto-opiskelijoilla yhdeksi selkeäksi haasteeksi muodostui ajankäyttö ja erilaiset lähtökohdat opintoja kohtaan. Opinnot tulisi hoitaa niukaksi jäävän vapaa-ajan puitteissa, ja lisäksi etäluentojen myötä itseopiskelua vaaditaan reilusti perusopintoja enemmän. Esille nousi lisäksi opintojen erikoislaatuinen luonne siinä mielessä, että ihmisseura ja suurempi lähiopetuksen määrä olisi motivoinut useampaakin vastaajaa. Siitä, miten nämä syyt korreloivat esimerkiksi vastaajien ikään tai opintopohjaan, kerrotaan lisää tulosten ja analyysin yhteydessä.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset