Haku

Kuvaileva kirjallisuuskatsaus erikoissairaanhoidon sähköisistä asiointimahdollisuuksista : Osallistuva asiakas polikliinisessä erikoissairaanhoidossa

QR-koodi

Kuvaileva kirjallisuuskatsaus erikoissairaanhoidon sähköisistä asiointimahdollisuuksista : Osallistuva asiakas polikliinisessä erikoissairaanhoidossa

Sähköisten terveydenhuoltopalveluiden tarjonta ja käyttö tulee lisääntymään yhä entisestään. Palvelujen kehittämisessä pidetään tärkeänä asiakaslähtöisyyttä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen valittujen tutkimusten tulosten avulla sähköisiä terveydenhuollon asiointipalveluja, joita asiakkaat voivat hyödyntää polikliinisessä erikoissairaanhoidossa. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata teknologian mahdollisuutta edistää asiakkaan osallistumista hoitoonsa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Millaisia sähköisiä asiointipalveluita polikliinisessa erikoissairaanhoidossa on käytössä? 2. Miten nämä palvelut edistävät asiakkaan osallistumista hoitoonsa? Tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi suoritettiin kirjallisuuskatsauksen aineistohaku elo - syyskuun 2018 aikana. Alkuperäisjulkaisuja haettiin seuraavista tietokannoista: Ebsco, Elsevier Science Direct, Medic, Melinda ja PubMed. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, johon kirjallisuushaun perusteella valikoitui kolme englanninkielistä alkuperäisjulkaisua.

Kirjallisuuskatsauksen tuloksena tunnistettiin kaksi eri tyyppistä polikliinisessä erikoisairaanhoidossa käytössä olevaa sähköistä asiointipalvelua. Yksi sähköisen asiointipalvelun tyyppi oli sähköinen tiedon raportointi potilaalta terveydenhuollon ammattilaiselle mobiililaitetta käyttämällä. Toinen tunnistettu sähköinen palvelu oli sairaalassa asioinnin sähköinen opastuspalvelu, joka toimi älypuhelimessa. Nämä palvelut olivat ns. mobiiliterveyspalveluja (mHealth, mobile health). Mobiiliterveyspalvelut edistivät tulosten perusteella polikliinisesti hoidettavien asiakkaiden osallistumista omaan hoitoonsa. Osallistumista edistäviä mekanismeja olivat mobiilipalvelun asiakaslähtöisyys, asiakkaan aktiivinen rooli sekä hoitoon osallistumisen tiedostaminen. Sähköiset asiointipalvelut koettiin asiakkaiden näkökulmasta hyödyllisiksi ja niitä haluttiin käyttää myös jatkossa. Sähköinen asiointi ei kuitenkaan täysin poista henkilökohtaisen kohtaamisen tarvetta. Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella polikliinisen erikoissairaanhoidon sähköisessä asioinnissa voidaan hyödyntää yhtenä vaihtoehtona mobiililaitteita, kuten älypuhelimia ja tabletteja, ja niissä toimivia mobiiliterveyspalveluja. Niiden avulla voidaan edistää potilaan osallistumista ja toisaalta sitouttaa potilaita hoitoprosessiin. Terveydenhuollon asiakkaiden erilaiset valmiudet sähköisten asiointipalveluiden käyttöön tulee huomioida. Sähköisiä asiointipalveluja käyttävät asiakkaat tulisi ottaa mukaan palvelun suunnitteluun jo varhaisesta vaiheesta lähtien.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset