Haku

Sievin digiopastus : E-aineistojen tutuksi tuominen Sievin kunnankirjastossa

QR-koodi

Sievin digiopastus : E-aineistojen tutuksi tuominen Sievin kunnankirjastossa

Toimeksiantajana toimiva Sievin kunnankirjasto valitsi opinnäytetyölle ajankohtaisesti aiheeksi alueellisen eKirjaston palvelut. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten uudet e-aineistopalvelut toimivat, ja opastaa Sievin kunnankirjaston henkilökunnalle ja asiakkaille niiden käyttöä. Toisena työn tarkoituksena on tutkia, kuinka näitä verkkopalveluja saataisiin paremmin kuntalaisten tietoisuuteen, sillä nykyisellään ne ovat kohtuullisen vähällä käytöllä.

Tietoperustassa selvitin millaisia ne palvelut ovat, jotka kirjastossa on otettu käyttöön, ja millaista markkinointia voittoa tavoittelemattomassa organisaatiossa, kuten kirjastossa, hyödynnetään. Opinnäytetyössä on toimintatutkimuksellinen ote, sillä sen tavoitteena on kehittää kirjaston toimintaa ja luoda pysyvää muutosta, jotta e-aineistot saataisiin osaksi kirjaston jokapäiväistä toimintaa. E-aineistopalvelujen nykytilanteen ja asiakkaiden mielipiteiden selvittämiseen on hyödynnetty teemahaastatteluja.

Kirjaston henkilökunnalle pidin kaikille yhteisen luentomuotoisen tilaisuuden, jossa kerroin palvelujen käytettävyydestä. Tavoitteena oli muodostaa kokonaisnäkemys palvelujen laajuudesta ja käyttötavoista, jotta työntekijät voivat mainostaa palveluja asiakkaille ja opastaa heitä niiden käytössä. Opastusmateriaali jäi kirjastolle, jotta he voivat palata niiden pariin myöhemminkin tai käyttää niitä hyödykseen esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Henkilökohtaisia asiakasopastuksia pidin kolmen päivän aikana halukkaille, jolloin heille tarjoutui mahdollisuus kysyä mieltään askarruttavia asioita ja he saivat varmuutta käyttää palveluita.

E-aineistopalvelujen näkyvyyden lisäämiseksi käytin hyväksi muun muassa tietoperustassakin hyväksi todettua sosiaalista mediaa. Viikon välein esittelin palvelun kerrallaan, jotta asiakkaat huomaisivat tarjonnan monipuolistuneen. Lisäksi nostin e-palveluja esille myös kirjaston fyysisissä tiloissa julisteiden ja mainoslehtisten muodossa. Näin kävijät sekä kirjastossa että internetissä tulivat huomioiduiksi tasapuolisesti. Jatkotutkimuksena voisi selvittää esimerkiksi tilastojen ja asiakaskyselyn avulla, onko käyttöaste noussut ja mitä mieltä asiakkaat ovat palveluista.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset