Haku

Radan päällysrakenteen peruskorjaus

QR-koodi

Radan päällysrakenteen peruskorjaus

Suomen valtion rataverkon välityskykytarpeet tulevat kasvamaan tulevaisuudessa. Rautatiekuljetusten osuus Suomen elinkeinoelämän kuljetustoiminnassa on keskeinen. Rautatiekuljetusten markkinaosuus Suomessa on noin 25 %. Oulu–Kontiomäki-rataosa on osa keskeistä rataverkkoa ja sen kunnostamisella varmistetaan riittävä välityskyky.

Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä rautatien päällysrakenteen uusimisprosessiin. Työssä käytiin läpi päällysrakenteen uusimisen kaikki tekniset työvaiheet. Lisäksi tarkasteltiin Destia Rail Oy:n toteuttaman päällysrakenteen perusparannusurakan Oulu–Kontiomäki (PRU4) projektinhallintaa. Työssä selvitettiin toteutetun projektin kehitystarpeet ja niihin mahdolliset kehitysratkaisut.

Työtä varten haastateltiin projektissa toiminutta projektinjohtoa, joka antoi näkemyksensä projektin työmenetelmistä, resursseista ja lopputuloksesta. Projektinhallinnan ja työvaiheiden läpi käymisessä etsittiin parasta toimintatapaa, joka mahdollistaisi paremman lopputuloksen saavuttamisen.

Destia Rail Oy:n toteuttama urakka oli kokonaisuudessaan onnistunut. Urakan alussa asetettuihin kustannustavoitteisiin päästiin, mutta radan geometriapuutteiden johdosta aikataulusta jäätiin jälkeen projektin viimeistelyvaiheessa. Jälkikäteen tarkasteltuna potentiaalia vielä parempaankin lopputulokseen olisi siis ollut. Tulevaisuudessa vastaavanlaisilla urakoilla voidaan keskittyä työssä esitettyihin ongelmakohtiin ja toteuttaa onnistunut radan päällysrakenteen vaihtourakka alusta loppuun.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset