Haku

Asiakassegmentointi optisella alalla : tutkimus asiakassegmentoinnin käytöstä eräissä optisen alan mikroyrityksissä

QR-koodi

Asiakassegmentointi optisella alalla : tutkimus asiakassegmentoinnin käytöstä eräissä optisen alan mikroyrityksissä

Viime vuosina tapahtuneiden muutosten vuoksi markkinoinnilla on entistä suurempi rooli optisen alan yrityksen arjessa. Markkinoille on tullut uusia yrityksiä, ja optikkoliikkeiden toimipisteiden määrä on kasvanut. Monilla paikkakunnilla liikkeiden välinen kilpailu asiakkaista on lisääntynyt. Tutkimuksen avulla pyrimme selvittämään miten optisen alan yritykset hyödyntävät markkinoinnissaan asiakassegmentointia. Tavoitteenamme oli kuvata asiakassegmentoinnin käyttöä optikkoliikkeissä ja antaa tietoa optisena alan yritystoimintaa suunnitteleville henkilöille siitä, kuinka asiakassegmentointia voidaan soveltaa optisella alalla.

Tutkimuksemme on luonteeltaan kvalitatiivinen poikittaistutkimus. Tutkimusaineiston keräsimme teemahaastattelujen avulla. Tiedonantajina toimivat kolme mikroyritysten optikko-yrittäjää eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.

Markkinointitutkimusten sijaan segmentointitoimenpiteet perustuivat yrittäjien omaan havainnointiin asiakaskunnasta. Kilpailijoista erottautumisen keinoina yrittäjät korostivat hyvää palvelua ja tuotevalikoiman erilaisuutta, monipuolisuutta ja laadukkuutta. Markkinoinnissa yrittäjät hyödynsivät massa- ja vuorovaikutusmarkkinoinnin keinoja sekä eriyttivät markkinointiaan asiakasryhmien mukaan.

Tutkimustuloksista käy ilmi että optisen alan mikroyritysten käyttämä asiakassegmentointi eroaa oppikirjojen segmentointiteoriasta. Vaikka yrityksissä ei tehdäkään segmentointisuunnitelmaa, tutkimustuloksista selviää, että yrityksillä on käytössään keskitetty segmentointimenetelmä. Vaikka segmentointia tehdään yrityksen rajallisten taloudellisten resurssien ja ammattitaidon sallimissa rajoissa, yritykset ovat silti onnistuneet saavuttamaan segmentointinsa avulla oman yrityksensä tärkeimmät asiakasryhmät. Taloudellisen kilpailuedun sijaan pienet yritykset tavoittelevat segmentoinnin kautta enemmän toiminnallista ja imagollista kilpailuetua.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset