Haku

Yliopistojen varainhankinnan haasteet Suomessa : Mitä voimme oppia Englannin ja USA:n esimerkeistä?

QR-koodi

Yliopistojen varainhankinnan haasteet Suomessa : Mitä voimme oppia Englannin ja USA:n esimerkeistä?

Yliopistojen varainhankinta on Suomessa uusi asia, eikä vertailutietoa aiemmilta vuosilta ole saatavilla. Suomalaiset yliopistot ovat lähteneet rakentamaan täysin alusta omaa varainhankintatoimintaansa. Opinnäytetyön toimeksiantajan puolesta haluttiin vertailevaa tutkimusta eri yliopistojen kesken. Opinnäytetyössä tuotiin esille vertailutietoa suomalaisten, englantilaisten ja yhdysvaltalaisten yliopistojen varainhankinnan käytännöistä ja tuloksista. Vertailua tehtiin myös ruotsalaisiin yliopistoihin lähinnä tilastojen kautta.

Opinnäytetyössä perehdyttiin kattavasti varainhankintaan niin suomalaisten kuin englanninkielistenkin lähteiden avulla. Suhdemarkkinointiin, yleishyödyllisen organisaation markkinointiin, sekä varainhankinnan strategian ja markkinoinnin suunnitteluun käytettiin monipuolisesti eri lähteitä. Muiden maiden yliopistojen varainhankintatoimintaan tutustuttiin lähdemateriaalin ja yliopistojen omien nettisivujen kautta.

Opinnäytetyön yhteydessä suoritettiin haastattelututkimus, johon haastateltiin kuutta suomalaisten yliopistojen varainhankinnasta vastaavaa henkilöä lokakuun 2010 aikana. Tutkimuksessa selvitettiin miten suomalaisten yliopistojen varainhankinta on lähtenyt liikkeelle ja millä aikavälillä tuloksia on odotettavissa? Tutkimuksessa selvitettiin myös lahjoittamisen motiiveja ja sitä, miten yliopistoa tulisi markkinoida lahjoittajille? Yhtenä tutkimuskysymyksenä selvitettiin mitä opittavaa suomalaisilla yliopistoilla on englantilaisten ja yhdysvaltalaisten varainhankinnan esimerkeistä?

Tulokset osoittavat, että tutkimuksessa mukana olevista yliopistoista puolet on saavuttanut alkuperäisen keräystavoitteensa ja loput ovat vielä kaukana tavoitteistaan. Suurin osa yliopistoista on jatkamassa varainhankintaa myös vuoden 2010 jälkeen. Yliopistojen yhteinen näkemys oli, että varainhankinnassa on kyse pitkäjänteisestä työstä, jossa kestää vuosia ennen kuin tuloksia on odotettavissa. Suomessa vallitseva lahjoituskulttuurin puute tuli myös ilmi yliopistojen vastauksista. Valtaosa vastaajista parantaisi myös yliopistojen mediasuhteita varainhankintaa tukevasti.

Suomalaisten yliopistojen pitäisi panostaa enemmän varainhankintaansa. Varainhankintaa toteutettiin monessa yliopistossa liian vähäisillä resursseilla ja suunnittelulla. Kansainväliset esimerkit osoittavat, että varainhankintaan panostamalla yliopisto tulee menestymään myös kansainvälisessä kilpailussa. Yliopistojen suurin tulevaisuuden haaste on saada alumnit sitoutumaan toimintansa tukijoiksi. Pitkäaikaisten suhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen, sekä lahjoittajan ottamiseen yliopiston toimintaan mukaan, tulee yliopistojen keskittyä jatkossa yhä enemmän.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset