Haku

Mobiilisovellus kotisairaalaan: Potilastietojen käsittelyä koskevat ohjeet ja vaatimukset

QR-koodi

Mobiilisovellus kotisairaalaan: Potilastietojen käsittelyä koskevat ohjeet ja vaatimukset

Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää käytännön kotisairaalatoiminnan periaatteita ja ammattilaisten työnkuvaa. Sen pohjalta voidaan tarkastella potilastiedon selaamisen ja kirjaamisen mahdollistavan mobiilisovelluksen käytettävyyttä kotisairaalatoiminnassa. Tavoitteena on auttaa ohjelmistokehittäjiä ymmärtämään, miten mobiiliratkaisu voisi sujuvoittaa kotisairaalatoiminnan työnkulkua, parantaa nykyisten toimintatapojen laatua tai luoda uusia lähestymistapoja. Tutkielma perustuu kirjallisuuskatsaukseen sekä kotisairaalatoiminnan työntekijöiden haastatteluun Tampereella ja Jyväskylässä.

Työn toimeksiantaja on Medanets Oy. Medanetsin mobiilisovellus on jo käytössä useissa sairaaloissa ja terveysasemilla, ja nyt kysyntä on lisääntynyt kotisairaalatoiminnassa. Mobiilisovelluksen tavoitteena on tehostaa tiedonkulkua potilastiedon kirjaamisen ja tarkastelun välineenä (havaintoarvot, teksti, valokuva ja lääkitys). Ratkaisun avulla voidaan myös välittää tietoa toisten ohjelmistojen ja sensoreiden välillä.

Terveydenhuollon teknisiä sovelluksia koskevien ohjeiden ja sääntöjen ymmärtämiseksi referoin opinnäytetyössäni myös aiheen kannalta keskeistä lainsäädäntöä ja vaatimuksia. Lisäksi kartoitan terveydenhuollon rakennetta, toiminnan organisoitumista ja informaatioteknologian käyttöä terveydenhuollossa.

Tutkielman tulokset viittaavat siihen, että dokumentaatio kuluttaa paljon aikaa ja resursseja kotisairaalassa. Työn luonne vaatisi kuitenkin hoitajan ajatustyön ja keskittymisen mahdollisimman kokonaisvaltaisesti potilaan hoitoon ja voinnin havainnointiin. Tarkkaavaisuutta vaativat myös potilaan henkinen tukeminen sekä yhteistyö muiden ammattiryhmien edustajien kanssa.

Tampereen ja Jyväskylän kotisairaaloissa ei tällä hetkellä kirjata hoitotietoja mobiililaitteilla. Tampereella mobiilikirjaaminen oli aktiivisessa käytössä ennen potilaskertomusjärjestelmän muutosta, jonka seurauksena se ei ole kyseisellä mobiilisovelluksella enää mahdollista. Haastattelutilanteissa käytettiin kokeiluversiota. Mobiilikirjaaminen voisi sujuvoittaa työskentelyä, lisätä turvallisuutta ja säästää työaikaa parantamalla esimerkiksi mahdollisuuksia kirjata lääkitystietoja reaaliaikaisesti. Se ei sovellu pitkien hoitokertomusten kirjaamiseen eikä korvaa empatiaa ja luovaa ajattelua. Mobiilikirjaaminen ja tietokoneella kirjaaminen ovat toisiaan tukevia ratkaisuja. Haastateltavat korostavat nopean ja selkeän kirjaamisen tärkeyttä. Tiedon reaaliaikaiseen dokumentointiin on pyrittävä, koska erityisesti ongelmatilanteissa tuorein tieto on usein arvokkainta.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset