Kansainvälisten e-aineistojen haku vaatii toistaiseksi kirjautumista, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Ikänäköisten ergonomiset silmälasit asiakaspalvelukäytössä

QR-koodi

Ikänäköisten ergonomiset silmälasit asiakaspalvelukäytössä

Väestön vanhenemisen myötä yhä useampi ikänäköinen käyttää työssään näyttöpäätettä. Hyvää työnäkemistä voidaan edistää analysoimalla näkemiseen vaikuttavat ergonomiatekijät sekä kehittämällä näkemistä edistäviä toimintaympäristöjä ja ratkaisuja erityisesti ikänäköisille.

Tässä opinnäytetyötutkimuksessa vertasimme ikänäköisille tarkoitetun Piiloset Office PD -työnäkölinssin kahta eri linssivoimakkuuden vähenemän eli degression vaihtoehtoa toisiinsa. Tarkoituksenamme oli selvittää, kumpi degressiovaihtoehto koetaan paremmaksi toimisto- ja asiakaspalvelukäytössä. Lisäksi mittasimme, miten degression määrä vaikuttaa vertailtavien linssiparien käyttökelpoisiin binokulaarisiin näköalueisiin.

Tutkimuksen teoriaosuudessa käsittelemme muun muassa näköjärjestelmää ja ikänäköisyyttä sekä ikänäön korjaamista erilaisilla silmälasiratkaisuilla, kuten ergonomisilla työnäkölinsseillä. Lisäksi käsittelemme näköergonomiaa työpaikoilla ja esittelemme tutkimuksessa käytettävän linssin.

Tutkimukseen osallistui viisi vakuutusyhtiössä asiakastyötehtävissä työskentelevää ikänäköistä henkilöä, jotka käyttivät silmälaseja kummallakin testattavalla linssiparilla kahden viikon ajan. Keräsimme tutkimusaineiston osallistujien näköergonomiaa kartoittamalla, näöntarkastuksilla, näköaluemittauksilla, päiväkirjamerkinnöillä ja osittain strukturoiduilla kyselyillä. Tutkimuksessa hyödynsimme sekä laadullisia että määrällisiä aineistoja eli tutkimusmenetelmämme oli triangulaatio.

Suuremman degression linssivaihtoehto osoittautui tutkimuksessamme osallistujien työtehtäviin hieman paremmin sopivaksi. Heidän kokemuksensa tutkittavista linsseistä olivat kuitenkin hyvin yksilöllisiä.

Näköaluemittauksissa emme todenneet merkittäviä eroja käyttökelpoisten näköalueiden leveyksissä kahden degressiovalinnan välillä. Tutkimuksen osallistujien kokemukset tutkittavista linsseistä eivät aina myöskään vastanneet teoriaa tai mittaustuloksia. Siten asiakkaan kuunteleminen ja hänen näkötarpeidensa huomioiminen on tärkein perusta hyvälle työnäköratkaisulle.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset