Haku

Käyttäjä on kuningas : Internetsivustojen käytettävyys

QR-koodi

Käyttäjä on kuningas : Internetsivustojen käytettävyys

Tutkielmani ensimmäisen osan tavoitteena on selvittää, millaiset ovat käytettävyydeltään hyvät internetsivut ja miten sellaiset suunnitellaan. Tietoperustana käytetään web-suunnittelua ja internetsivustojen käytettävyyttä koskevaa kirjallisuutta. Käytettävyys on äärimmäisen tärkeä kaikkien tuotteiden menestykselle ja se on otettava huomioon suunnittelun jokaisessa vaiheessa. Sivuston käytettävyys on kohdillaan silloin, kun käyttäjä ei kiinnitä siihen mitään huomiota.

Tutkielmani jälkimmäisessä osassa vertailen ja arvioin kolmen eri kansanopiston internetsivustojen käytettävyyttä. Vertailussa käytetty menetelmä on asiantuntija-arviointi. Arvioinnissa keskitytään kolmeen osa-alueeseen, jotka löytyvät kaikkien kolmen kansanopiston internetsivustoilta: etusivuun, koulutuskuvaukseen ja hakuprosessiin.

Kansanopiston internetsivuston suunnittelijan pitää keskittyä tärkeiden informaatiosisältöjen toimivuuteen. Koulutusten kuvausten tulee olla mahdollisimman helposti löydettävissä ja ymmärrettävissä. Tämä saavutetaan jakamalla sivusto sopivan kokoisiin ja käyttäjille selkeisiin osa-alueisiin. Jos käyttäjä ei löydä tietoja koulutuksesta, ei hän myöskään hae koulutukseen. Sivuston rakenteen, navigoinnin, sisällön ja ulkoasun on tuettava toisiaan. Koulutuksiin hakemisen pitää olla käyttäjälle mahdollisimman vaivatonta ja nopeaa, joten hakulomakkeen tulisi olla mieluiten sähköinen ja linkitettynä koulutuskuvaukseen. Käyttäjälle voidaan tarjota myös muita vaihtoehtoisia keinoja hakemiseen. Myönteinen käyttäjäkokemus luo positiivisen mielikuvan myös sivuston haltijasta, mikä osaltaan edesauttaa koulutuspaikan valinnassa.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset