Haku

SCHOOL DROPOUT AND EXTENDED STUDY TIME AMONG THE INTERNATIONAL BUSINESS AND ADMINISTRATION STUDENTS AT OULU VOCATIONAL COLLEGE

QR-koodi

SCHOOL DROPOUT AND EXTENDED STUDY TIME AMONG THE INTERNATIONAL BUSINESS AND ADMINISTRATION STUDENTS AT OULU VOCATIONAL COLLEGE

Oulun seudun ammattiopiston Kaukovainion liiketalouden yksikön järjestämässä kansainvälisen liiketalouden perustutkinnossa on ollut aina korkeat keskeyttämisluvut ja pitkät valmistumisajat. Tämän tutkimuksen päämääränä on löytää koulutusohjelman ja koulutuksen järjestäjän sisäiset tekijät, jotka johtavat keskeyttämisiin ja pitkiin valmistumisaikoihin. Tavoitteena on myös saada kehittämisehdotuksia koulutusohjelman opiskelijoilta. Tutkimuksen päätutkimuskysymys on: Mitkä ovat kansainvälisen liiketalouden koulutusohjelman ja Oulun seudun ammattiopiston Kaukovainion liiketalouden yksikön sisäiset tekijät, jotka lisäävät opiskelijoiden riskiä keskeyttää opinnot ja valmistua myöhässä? Alatutkimuskysymys on: Miten riskiä voidaan vähentää?

Tämän tapaustutkimuksen perustana on realistinen konstruktivismi, ja siinä käytetään useita tutkimusmenetelmiä. Aineisto on kerätty pääasiassa kahdella puolistrukturoidulla haastattelulla, joihin osallistui 19 toisen, kolmannen ja neljännen vuoden koulutusohjelman opiskelijaa. Tutkimuksessa analysoidaan myös koulutusohjelmassa aikaisemmin toteutettuja tulo-, olo- ja päättökyselyitä. Lisäksi tutkija peilaa omia havaintojaan haastatteluista saatuihin tuloksiin.

Tutkimuksen tietoperusta pohjautuu teorioihin koulutuksen keskeyttämiseen johtavista syistä sekä keinoista niiden ehkäisyyn. Myös aikaisemmat tulo-, olo- ja päättökyselyiden tulokset ja edellisten vuosien keskeyttämisluvut käsitellään tietoperustassa. Lisäksi kuvataan koulutuksen erityispiirteitä sekä koulutusohjelman opiskelijoiden taustoja ja elämäntilanteita.

Tutkimustulosten mukaan opiskelijat kokevat koulutusohjelman epäjärjestelmällisyyden tärkeinpänä syynä keskeyttämisiin. He kuvailevat ohjeiden olevan epäselviä ja hämmentäviä. IB opettajien ja yksikön henkilökunnan välistä yhteydenpitoa pidetään tehottomana, minkä vuoksi kansainvälisen liiketalouden perustutkinnon opiskelijoilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia osallistua yksikön järjestämiin tapahtumiin kuin yksikön muilla opiskelijoilla. Tämä puolestaan vähentää heidän kuuluvuuden tunnettaan kouluyhteisöön. Myös ryhmänohjauksen ja opinto- ohjauksen prosesseja pidetään osittain tehottomina. Toisen tutkimustuloksen mukaan opiskelijat pitävät yksikköä kykenemättömänä täyttämään kielenoppimiseen ja kansainväliseen toimintaan liittyvät odotukset. Tämä tutkimus sisältää koulutusohjelman kehittämisehdotuksia.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset