Haku

Monikulttuuristen lasten kotoutumisen tukeminen päiväkodissa

QR-koodi

Monikulttuuristen lasten kotoutumisen tukeminen päiväkodissa

Opinnäytetyömme tarkoitus on kuvailla monikulttuuristen lasten kotoutumisen tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimustehtävämme on selvittää, miten päiväkodissa tuetaan monikulttuurisen lasten kotoutumista. Viitekehys koostuu monikulttuurisesta lapsesta varhaiskasvatuksessa, monikulttuurisen lapsen kotoutumisen tukemisesta varhaiskasvatuksessa sekä monikulttuurisesta kasvatuskumppanuudesta.

Tutkimuksemme on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut tehtiin lastentarhanopettajille monikulttuurisuuteen profiloituneissa päiväkodeissa Oulussa. Haastatteluiden teemat on muodostettu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Analysoimme tutkimusaineiston teoriaohjaavaa analyysiä käyttäen.

Monikulttuurisen lapsen kotoutumista tuetaan päiväkodin arjessa leikkien, pukeutumistilanteiden, ulkoilun, ruokailun ja erilaisten opetustuokioiden yhteydessä. Kotoutuminen nähdään suomalaisen kielen ja kulttuurin opetteluna. Vertaisryhmän tuki kotoutumisessa on tärkeää. Lapsen oman äidinkielen ja kulttuurinen vahvistaminen päiväkodissa on haastavaa ja se nähdäänkin ensisijaisesti vanhempien tehtävänä. Suomen kielen oppiminen on tärkein asia lapsen kotoutumisessa suomalaiseen päivähoitoon ja yhteiskuntaan. Kasvatuskumppanuus monikulttuuristen lasten perheiden kanssa koettiin paikoittain haastavana, mutta pääsääntöisesti se oli sujunut hyvin. Koko perheen kotoutumisen tukemista ei nähty päiväkodin tehtävänä, vaan tarvittaessa perheet ohjattiin muiden palveluiden pariin.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset