Haku

50 millisekunnin mahdollisuus : verkkosivujen suunnittelu optikkoliikkeelle

QR-koodi

50 millisekunnin mahdollisuus : verkkosivujen suunnittelu optikkoliikkeelle

Tämä opinnäytetyö tehtiin osana erään optisen alan yrityksen verkkosivujen uudistusprojektia. Työn toimeksiantaja on kokenut verkkosivujen tuottajan valinnan vaikeaksi, koska asiaan perehtymättömän näkökulmasta kaikki tuottajat kertovat samat asiat ja näyttävät verkossa samalta.

Tämän työn tavoitteena on syventää toimeksiantajan ymmärrystä siitä, mitä verkkosivujen toteutuksessa tulee huomioida ja mitkä asiat tekevät verkkosivuista toimivat. Työssä perehdytään verkkosivujen suunnitteluun ja toteutukseen liittyvään kirjallisuuteen, artikkeleihin, optisen alan kuluttajatutkimuksiin sekä tehdään avainsanatutkimus optikkoliikkeiden palveluihin ja tuotteisiin liittyvistä verkkohauista. Avainsanatutkimus tehtiin Semrush – ohjelmistolla.

Työn tuloksissa esitetään teoriaan, avainsanatutkimukseen ja kuluttajatutkimuksiin perustuva suunnitelma yrityksen Y verkkosivujen rakenteesta, sisällöistä ja ulkoasusta. Lopuksi esitetään verkkosivujen teknisen hakukoneoptimoinnin kannalta merkittäviä asioista.

Avainsanatutkimuksessa löydettyjä avainsanoja hyödynnettiin verkkosivuston rakenteen määrittelyssä ja sisältöjen suunnittelussa. Yllättävin avainsanatutkimuksesta tehty havainto oli, että kuluttajat hakevat silmälasien kehyksiin liittyvää informaatiota sanalla ”silmälasit”, eikä sanaa ”kehykset ” juurikaan esiinny silmälaseja koskevissa verkkohauissa. Tällä huomiolla oli merkittävä vaikutus suunniteltavan sivuston rakenteeseen ja alasivujen otsikointiin.

Verkkosivuston asettelun ja graafisen ulkoasun suunnittelussa päädyttiin tavoittelemaan korkeaa prototyyppisyyttä ja matalaa visuaalista kompleksisuutta, joiden on useassa tutkimuksissa todettu johtavan positiivisimpaan ensivaikutelmaan verkkosivuista.

Verkkosivujen sisältöjen tärkeimmäksi teemaksi nousivat näönhuollon palvelut. Verkkosivuille tuotettava sisältö päätettiin kohdentaa eri alasivuille Fylanin ja muiden tutkimuksessaan esittämän segmenttimallin mukaisesti. Heidän esittämän mallin todettiin myös soveltuvan hyvin avainsanatutkimuksen tulosten hyödyntämiseen sisältöjen kohdentamisessa.

Työn toimeksiantaja voi työssä esitetyn suunnitelman pohjalta laatia paremmin vertailukelpoisia tarjouspyyntöjä verkkosivuja toteuttaville yrityksille sekä tuottaa relevanttia sisältöä verkkosivuille. Kokonaisuudessaan työ myös antaa lukijalle kuvan siitä, mitkä asiat ovat merkittäviä toimivan verkkosivuston rakentamisessa.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset