Haku

Näkymätön opettaja : miten kenttäsuunnittelulla voidaan opettaa pelaajaa?

QR-koodi

Näkymätön opettaja : miten kenttäsuunnittelulla voidaan opettaa pelaajaa?

Tutkielmani on katsaus videopelien kenttäsuunnitteluun ja eri keinoihin, joilla opettaa pelaajaa pelaamaan. Tutkimuskysymyksenä pohditaan, miten pelaajaa voidaan opettaa pelaamaan sanat-tomasti kenttäsuunnittelun avulla. Tutkielmassa keskitytään pääasiassa yksinpelattaviin tietoko-ne- ja konsolitoimintapeleihin.

Tietoperustaosiossa perehdytään aluksi kenttäsuunnitteluun, sen historiaan, nykypäivään ja käy-täntöön. Toisessa osassa tarkastellaan pelaajan opettamista tutoriaalien avulla ja perehdytään niin sanottuun orgaaniseen tutoriaaliin, jolla tarkoitetaan pelaajan opettamista kenttäsuunnittelun avulla. Lähteinä käytin pelisuunnittelun kirjallisuutta, alan ammattilaisten nettiartikkeleita, videoita ja omia kokemuksia pelaamisesta ja pelien tekemisestä.

Analyysiosiossa otin syvempään tarkasteluun 2014 julkaistun indietasoloikkapelin Shovel Knight. Analyysissä käydään läpi Shovel Knightin ensimmäistä kenttää samalla poimien merkittäviä koh-tia, jotka opettavat pelaajaa. Keinoja pelaajan opettamiseen on monia, mutta tiivistetysti hyvä orgaaninen tutoriaali johdattaa pelaajan päämääräänsä iskostaen pelin toiminnallisuudet jatkuvalla toistolla ja samalla antaen pelaajalle turvallisia alueita, joissa harjoitella uusia kykyjään.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset