Haku

Yrittäjän myyntiosaamisen kehittäminen ammattikorkeakoulussa : case Terwa-akatemia

QR-koodi
Finna-arvio

Yrittäjän myyntiosaamisen kehittäminen ammattikorkeakoulussa : case Terwa-akatemia

Kehittämistyön tavoitteena oli yhdistää yrittäjälle tärkeät myyntiosaaminen ja digitaalinen markkinointi yhdeksi opinto- kokonaisuudeksi. Halusimme kehittää opiskelijoiden ymmärrystä myynnin ja digitaalisen markkinoinnin merkityksestä ja yhdistää osaamisalueet yhdeksi kokonaisuudeksi, kuten ne näyttäytyvät yrittäjän jokapäiväisessä arjessa. Yrittäjä myyntiosaajana -”tupaopintojen” suunnitteluvaiheessa käytettiin teoreettisena viitekehyksenä myynnin seitsemän portaista viitekehystä “Seven Steps of Selling” ja erilaisia myyntitekniikoita henkilökohtaiseen myyntiprosessiin. Näiden myynnin viitekehysten lisäksi huomioitiin digitaalisen markkinoinnin keskeisiä malleja kuten SOSTAC®. Kehittämistyö pilotoitiin Oulun ammattikorkeakoulun tiimiyrittäjillä Terwa-akatemiassa, jossa liiketalouden opiskelijat opiskelevat osuuskuntaoppimisympäristössä. Keskeistä opiskelussa oli teorian yhdistäminen suoraan käytäntöön, dialogi- nen oppiminen ja case-harjoittelu. Kokeiluun yhdistettiin oululainen startup-yritys, jonka kautta päästiin harjoittelemaan myyntitilanteita ja tekemään digitaalisen markkinoinnin harjoituksia. Pilotin päätyttyä voidaan todeta, että kehittämistyössä onnistuttiin yhdistämään myynti ja digimarkkinointi innovatiivi- sella tavalla osaksi tiimiyrittäjien osaamista. Kehittämistyön keskiössä oli opiskelijalähtöisyys. Lopputulemana jokainen mukana ollut opiskelija muodosti ymmärryksen itselleen, miksi myyntiosaaminen ja digitaalinen markkinointi ovat tär- keät osa-alueet yrittäjälle. He myös osaavat hyödyntää saatuja osaamisia omissa tiimiyrityksissään tai tulevaisuudessa työntekijöinä. Samalla tiimiopettajuus kehittyi osana pilottia. Merkittävimmät jatkoseuraamukset pilotille syntyivät siitä, että opiskelijoilla heräsi kiinnostus perehtyä enemmän mo- lempiin osa-alueisiin. Osa opiskelijoista innostui osallistumaan kansalliseen B2B-myyntikilpailuun erilaisten käytännön läheisten harjoitteiden myötä. Opiskelijat rakentavat myös portfolion osana opintojaan osaamisen ja kokemuksen nä- kyväksi tuottamiseksi. Kehittämistyön yksi merkittävä tulos on tiimiopettajuuden rikkaus ja sen arvon tunnistaminen. Molempien mukana olevien opettajien osaaminen ja kokemus pystyttiin välittämään opiskeltavien teemojen kautta. Tulevaisuudessa opiskelijoiden kompetenssien kehittämisen tulee olla keskeinen osa Terwa-akatemian opintoja. Olemassa olevien “tupaopintojen” sisältöjä tulee rohkeasti kyseenalaistaa ja päivittää. Työelämäyhteyksiä kannattaa jatkossakin hyödyntää enemmän.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset