Haku

0-9 kuukauden ikäisen lapsen sensomotorisen kehityksen tukeminen fasilitoinnin keinoin: itseopiskelumateriaali Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoille

QR-koodi

0-9 kuukauden ikäisen lapsen sensomotorisen kehityksen tukeminen fasilitoinnin keinoin: itseopiskelumateriaali Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoille

Lapsen motorinen kehitys etenee tyypillisesti nopeatahtisesti ensimmäisen elinvuoden aikana. Motoriselle kehitykselle on havaittavissa tavanomainen etenemisjärjestys, mutta jokaisen lapsen kehittyminen tapahtuu yksilöllisesti omaan tahtiin. Fysioterapiassa 0–9 kuukauden ikäisen lapsen tavanomaista motorista kehitystä arvioidaan havainnoimalla, manuaalisesti tutkimalla sekä vanhempia haastattelemalla, lisäksi näiden tukena voidaan hyödyntää myös erilaisia mittareita sekä mittauksia. Arvioinnin pohjalta hyödynnetään terapeuttisen harjoittelun sekä fysioterapeuttisen ohjauksen eri keinoja yksilöllisen kuntoutussuunnitelman laatimiseen sekä toteuttamiseen. Fasilitointi on yksi terapeuttisen harjoittelun menetelmistä, jossa ohjaaja mahdollistaa ja edesauttaa uuden motorisen suorituksen oppimista hyödyntäen aktiivisia ja toiminnallisia menetelmiä. Fasilitoinnin tarkoitus on toiminnan edesauttaminen tai toimintavaikeuden ratkaiseminen korostaen yksilön omaa oppimista.

Toiminnallisen opinnäytetyön raportissamme aiheena on 0–9 kuukauden ikäisen lapsen sensomotorinen kehitys, sillä käsittelemme aistikokemuksien merkitystä tavanomaisessa motorisessa kehityksessä. Toiminnallisen opinnäytetyömme tuotteena teimme itseopiskelumateriaalin keskilinjaorientaatio- sekä rotaatiovaiheiden merkityksestä tavanomaiselle motoriselle kehitykselle sekä niiden tukemisesta fasilitoinnin keinoin. Fasilitoinnin menetelmät rakennettiin tukemaan käytännön tilanteita, joita tuotteessa havainnollistettiin kuvien ja videoiden avulla. Opinnäytetyömme tuotteeseen valikoituneet fasilitoinnin keinot sekä raporttimme tietoperusta on luotu näyttöön perustuvista ulkomaisista sekä kotimaisista alan kirjallisuuksista ja tutkimuksista.

Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapian tutkinto-ohjelmalle lasten ja nuorten fysioterapian -opintojakson tueksi itseopiskelumateriaali Moodle-alustan muodossa. Tuotetun itseopiskelumateriaalin tavoitteena oli syventää fysioterapeuttiopiskelijoiden jo kyseisen opintojakson aikana luotua tietoperustaa 0–9 kuukauden ikäisen lapsen tavanomaisesta motorisesta kehityksestä, sekä tuoda käytännön harjoitteita fasilitoinnin keinoista motorisen kehityksen tukemiseen.

Opinnäytetyöprosessi aloitettiin maaliskuussa 2022, ja se valmistui helmikuussa 2023. Vertaisarviointiryhmältä saadun palautteen mukaan tuotteemme koettiin tietoperustan oppimista tukevana sekä käytännön taitoja lisäävänä. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia, kuinka hyödyllisenä opintojaksolle osallistuneet opiskelijat ovat kokeneet itseopiskelumateriaalin myötä tulleen tietotaidon työskennellessään fysioterapeuttina asiakastilanteissa.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset