Haku

Liikeimprovisaatio baletin taitojen oppimisen tukena

QR-koodi

Liikeimprovisaatio baletin taitojen oppimisen tukena

Tässä opinnäytetyössä tutkin tanssi-improvisaatiota opetusmenetelmänä balettitunnilla, kun tavoitteena on uuden taidon oppiminen. Baletinopetus on perinteisesti hyvin opettajajohtoista ja opetusmenetelmänä käytetään opettajan liikkeen mallintamista. Opetuksesta usein puuttuu tanssijan henkilökohtaisen kokemuksen ja kehon yksilöllisyyden korostaminen. Tanssijan kehotietoisuus ja sen harjoittaminen eivät ole baletinopetuksessa perinteisesti harjoituksen kohteena. Tällä opinnäytetyöllä pyrin tuottamaan tutkimustietoa improvisaation hyödyistä tanssinopetuksessa sekä vakiinnuttamaan improvisaatiota opetusmetodina omaan tanssinopetukseeni.

Opinnäytetyöni pääkysymyksenä on, kuinka toimiva metodi improvisaatio on havainnollistamaan uusien opeteltavien taitojen ilmiötä baletissa. Valikoidut taidon ilmiöt ovat liikedynamiikat ja liikesuunnat. Tämän kysymyksen lisäksi pyrin selvittämään tanssi-improvisaation herättämiä kehollisia kokemuksia sekä sitä ovatko uudet improvisaation avulla opitut taidot siirrettävissä balettitunnin muihin harjoituksiin.

Tutkin aihetta opetuskokeilun avulla syksyllä 2022. Opetuskokeilun kesto oli 14 viikkoa, jonka aikana kaksi opetusryhmääni harjoittelivat monia eri improvisaatioharjoituksia. Improvisaatiotehtävät toimivat tanssitunnillani alkulämmittelynä. Harjoitukset olivat vuorotellen kohdennettuja harjoittamaan joko liikedynamiikkoja tai liikesuuntia. Opetuskokeiluun osallistui 11 oppijaa kahdesta eri ryhmästä.

Opetuskokeilusta seurasi improvisaatiota opetusmenetelmänä puoltavia tuloksia. Varsinaista näyttöä tätä opetusmenetelmää vastaan ei ilmennyt. Haasteeksi kuitenkin osoittautui opetuskokeilun kesto. Taidonoppimisen näkökulmasta on haastavaa arvioida, pääsimmekö lopputulokseen, eli taidonoppimiseen, sillä tutkimusaika oli lyhyt. Oppilaat ovat improvisaation avulla hyvää matkaa menossa kohti uuden taidon oppimista ja sisäistämistä, mutta taidonoppimisen täydellinen toteutuminen jäi tämän kokeilun yhteydessä vajaaksi.

Opetuskokeilu paljasti, että oppijoiden erot iässä ja status ryhmässä osoittautuivat improvisaatioharjoittelun optimaalisuuteen vaikuttaviksi tekijöiksi opetuskokeiluni aikana.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset