Kansainvälisten e-aineistojen haku vaatii toistaiseksi kirjautumista, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Millainen otsikko menestyy paikallislehden verkossa?: Rantalakeus-lehden klikatuimmat verkko-otsikot kesäkuusta 2021 kesäkuuhun 2022

QR-koodi

Millainen otsikko menestyy paikallislehden verkossa?: Rantalakeus-lehden klikatuimmat verkko-otsikot kesäkuusta 2021 kesäkuuhun 2022

Tässä opinnäytetyössä selvitetään, millainen otsikko menestyy paikallislehden verkkosivuilla ja mitkä asiat menestykseen vaikuttavat. Tutkimusaineistona on Rantalakeus-lehden 20 klikatuinta otsikkoa 1.6.2021–30.6.2022. Kiinnostuin aiheesta, koska koen otsikoinnin haastavana. Lehdeksi valikoitui juuri Rantalakeus, koska olen työskennellyt lehdessä kahden kesän ajan ja teen heille töitä avustajana.

Oletin ennakkoon, että otsikoilla ei ole suurta väliä ja jutut menestyvät Rantalakeuden verkkolehdessä ensisijaisesti aiheen takia. Tutkimus vahvisti oletustani. Otsikoista ei löydy juuri muita menestystä selittäviä asioita kuin uutisen aihe. Lehden levikkialueen merkittävät tapahtumat, kuten Hailuodon kunnanjohtajan eroaminen ja siitä seuranneet useat uutiset, toivat menestystä myös muille samoihin aikoihin julkaistuille uutisille. Aineiston otsikoista valtaosa on klikkaamaan houkuttelevia ja lukija saattaakin pitää niitä ensivilkaisulla klikkiotsikoina. Rantalakeuden otsikoille löytyy kuitenkin katetta jutusta, ne eivät johda harhaan, eikä klikkiotsikoinnin määritelmä näin ollen täyty.

Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmänä käytin määrällistä ja laadullista analyysiä ja sivusin retorista analyysiä. Laadullisen analyysin menetelmä pohjautui Mats Ekströmin kolmen journalistisen moodin malliin. Moodimallissa aineisto luokitellaan informatiiviseen, tarinankerronnalliseen ja attraktiiviseen moodiin. Analysoinnin apuna minulla oli myös päätoimittaja Sauli Pahkasalon antamat tiedot lehdestä ja siitä, millaisia ohjeita toimittajille annetaan otsikoiden kirjoittamiseen.

Rantalakeus on monipuolinen paikallislehti, jonka juttuaiheet vaihtelevat laidasta laitaan. Esimerkiksi kulttuurintekijät ja urheilun harrastajat ja ammattilaiset näkyvät lehden sivuilla viikoittain. Tutkimusaineistoon oli päätynyt kuitenkin vain pari kulttuuria sivuavaa juttua, eikä ollenkaan urheilujuttuja. Jatkotutkimusta voisikin tehdä esimerkiksi lukijatutkimuksena lehden kulttuuri- ja urheilujutuista. Toisaalta kaipasin analysointivaiheessa tietoa siitä, millaisia saman aikavälin vähiten klikatut otsikot olivat. Seuraava tutkimus voisikin vertailla eniten ja vähiten klikattuja.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset