Haku

Verkkokaupan markkinointisuunnitelma

QR-koodi

Verkkokaupan markkinointisuunnitelma

Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantoyritykselle verkkokaupan markkinointisuunnitelma sekä vuosikello, joiden avulla yritys voisi tehostaa verkkokaupan markkinointia. Markkinointisuunnitelma laadittiin kesäkuusta 2023 marraskuun loppuun 2023 ja vuosikello täytettiin yhdelle vuosineljännekselle. Toimeksiantoyrityksenä toimi kotimainen kenkä- ja vaatetusalan yritys, joilla on niin kivijalkamyymälä sekä verkkokauppa. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan yrityksen verkkokauppaa.

Tietoperustassa käydään läpi verkkokaupan markkinoinnin tärkeimpiä osia. Käsittelyssä on sisältömarkkinoinnin eri osat ja ne ovat eriteltynä tietoperustassa orgaanisena eli ilmaisena markkinointina sekä maksettuun mainontaan ja niiden kanaviin. Työn empiirinen aineisto kerättiin avoimella haastattelulla sekä omilla havainnoilla. Haastattelu osuudessa haastateltiin niin yrityksen toista omistajaa sekä heidän verkkovastaavaansa.

Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Työhön tutkittiin kirja- ja verkkolähteitä, joissa oli niin suomen- kuin englanninkielisiäkin lähteitä. Näiden pohjalta tutkittiin toimeksiantoyrityksen verkkokaupan ja sen markkinoinnin nykytilaa, haasteita ja tavoitteita, joiden pohjalta rakennettiin verkkokaupan markkinointisuunnitelma.

Lopussa yritykselle luotiin sellainen verkkokaupan markkinointisuunnitelma sekä vuosikello, jota kohdeyrityksen omistajat pystyvät helposti muokkaamaan sekä hyödyntämään markkinoinnin tehostamiseksi. Yrityksen markkinoinnissa on mukana digimarkkinoinnin asiantuntija, joka hoitaa yrityksen maksettua mainontaa sekä verkkokauppaa. Markkinoinninsuunnitelma voikin auttaa yrittäjän ja toisen osapuolen yhteistyötä entisestään, mikä tehostaa ja selkeyttää markkinointityötä.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset