Haku

Digitalisaation merkitys henkilöstöpalvelualalla

QR-koodi

Digitalisaation merkitys henkilöstöpalvelualalla

Työssäni tutkin digitalisaation tuomia vaikutuksia alalle, jossa olen työskennellyt kohta kaksi ja puoli vuotta. Tavoitteenani oli selvittää, millä tavalla digitalisaatio on muokannut henkilöstöpalvelualaa ja mitä digitalisaatiolla olisi vielä annettavaa. Halusin myös tietää, millä tavalla nykyään kehitämme toimintamallejamme ja minkälainen vaikutus digitalisaatiolla on ollut vuokratyöntekijöihimme. Sain opinnäytetyölleni aihe-ehdotuksia esimiehiltäni ja lopulta aiheeksi valikoitui digita-lisaatio ja sen vaikutukset ja sen tuoma kehitys alallamme.

Sain kaikilta haastattelemilta työntekijöiltä samankaltaisia signaaleja siitä, että digitalisaatio on vaikuttanut alaamme ja tapaamme työskennellä positiivisesti. Kaikki korostivat prosessien helpottumista ja nopeutumista. Uusien toimintamallien omaksuminen on nopeampaa, kun tietoa on laajasti saatavilla ja uusia digitalisaation tuomia innovaatioita tulee markkinoille jatkuvasti. Tärke-ää on selvittää, milloin on taloudellisesti hyödyllistä ottaa uusia työkaluja ja toimintamalleja käyt-töön. Digitalisaation tuomat muutokset pakottavat alan yritykset olemaan valmiimpia muutoksiin ja alan toimijat kartoittavat jatkuvasti uusia innovaatioita.

Työssäni sain myös selville vuokratyöntekijöidemme näkemykset digitalisaatioon alalla. Heistä molemmista tuntui, että digitalisaatio on tuonut helpotusta omaan työhönsä, kun aikaa ei mene esimerkiksi tuntikirjauspapereiden täyttöön, verokortteja ei tarvitse enää tulostella työnantajalle ja asiointi esimerkiksi ammattiliittojen kanssa on helpottanut. Yllätyksenä tutkimuksessa selvisi, että digitalisaation tuomat muutokset ovat saaneet työntekijät kaipaamaan enemmän kanssa-käyntiä työnantajiensa kanssa kasvotusten ja kokevat, että välillä yhteydenpito tuntuu kasvottomalta. Tähän kuitenkin ratkaisuna he käyvät säännöllisesti työnantajan toimistoilla puhumassa ja juomassa kahvit heidän kanssaan, vaikka heillä ei olisikaan oikeaa asiaa.

Kehitysideat

Kehittäminen yrityksessämme on jatkuvaa. Prosessit uusiutuvat ja parantuvat jatkuvasti, joten meidän tulee olla valmiita nopeisiin muutoksiin. Yksi suuri kehityskohde yrityksessämme on tekoälyn käyttöönotto ja hyödyntäminen prosesseissamme ja se on tarkoitus toteuttaa mahdollisimman pian. Toiminnanohjausjärjestelmästämme huomaamme lähes päivittäin uusia kehityskohteita sitä mukaan, kun järjestelmää käytetään koko ajan monipuolisemmin. Järjestelmään liittyvissä kehitysideoissa olemme suoraan yhteydessä järjestelmän toimittajaan, ja toimittaja antaa meille erilaisia ehdotuksia, kuinka se voidaan ratkaista. Näitä kehityskohteita ovat muun muassa hakuehtojen parantelu, sekä halu automatisoida tiettyjä prosesseja järjestelmässämme.

Työntekijämme mainitsivat, että aitoja kohtaamisia työnantajan kanssa tulee nykyisin digitalisaation myötä vähemmän. Huomioitavaa on myös, että yrityksessämme työskentelee tällä hetkellä satoja vuokratyöntekijöitä, joten aktiivinen kommunikointi kaikkien kanssa olisi haastavaa. Yrityksessämme on järjestetty useita illanistujaisia ja juhlia myös vuokratyöntekijöillemme, ja he ovat päässeet viettämään aikaa kanssamme myös työajan ulkopuolella. Näiden lisäksi voisimme myös järjestää esimerkiksi soittopäiviä enemmän, missä soittaisimme työntekijöillemme ja kyselisimme kuulumiset.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset