Haku

Verkkokaupan ja ajanvarauskalenterin kehittäminen viheralan yritykselle

QR-koodi

Verkkokaupan ja ajanvarauskalenterin kehittäminen viheralan yritykselle

Tämän tutkimuksen aiheena on verkkokaupan ja ajanvarauskalenterin kehittäminen viheralan yritykselle. Perinteisesti pihojen hoitotöitä on totuttu ostamaan ja myymään kohdekohtaisesti kohteen sijainnin, tehtävän työn ja sen halutun sisällön mukaisesti erillisen tarjouksen perusteella. Nykyaikana asiakkaat ovat kuitenkin aktiivisia käyttämään digitaalisia välineitä ja erityisesti vuonna 2020 alkanut koronapandemia on siirtänyt asiakkaiden tiedonhankinta- ja ostotapoja enemmän digitaalisen asioinnin suuntaan. Markkinoilla ei ole ollut verkkokauppaa, josta olisi mahdollista ostaa pihanhoitopalveluita ja tässä työssä on ollut tavoitteena kehittää viheralan yritykselle verkkokauppa, josta asiakas voisi helposti ostaa pihatyöapua, esimerkiksi kuusiaidan leikkauksen, haluamalleen ajankohdalle ja maksaa ostoksen heti tilauksen yhteydessä. Tällaisen ajanvarauskalenterin kehittämisen ajateltiin helpottavan sekä yrityksen toimintaa että asiakkaan palvelun ostamista.

Tässä tutkimuksessa käytettäviä tutkimusmenetelmiä ovat asiantuntijahaastattelut ja benchmarking. Kirjallisuudesta, haastatteluista ja benchmarkkauksesta saadun tietoperustan avulla on suunniteltu palvelut ja tuotteet yrityksen verkkokauppaan ja ajanvarauskalenteriin toimivaksi kokonaisuudeksi. Ennen tutkimuksen aloittamista kohdeyrityksen www-sivut oli jo uudistettu ja verkkokaupan toteuttaja sekä käytettävä alusta valittu, joten työssä keskitytty pelkästään verkkokaupan ja ajanvarauskalenterin toiminnan kehittämiseen eikä siinä ole otettu kantaa esimerkiksi verkkokaupan markkinointiin. Verkkokaupan ja ajanvarauskalenterin kehittämisprosessi on kuvattu päiväkirjamuotoisesti.

Tutkimuksessa onnistuttiin siinä mielessä, että tutkimuksen aikana verkkokauppa ja ajanvarauskalenteri kehitettiin ja julkaistiin yrityksen verkkosivuille. Toimiakseen täysin halutulla tavalla verkkokauppa vaatii kuitenkin vielä kehittämistä. Koska yrityksen haluamaa verkkokauppaa ei ollut projektia aloitettaessa viheralan yrityksillä vielä yleisessä käytössä, oli jo projektiin lähtiessä tiedossa, ettei verkkokaupan ja ajanvarauskalenterin toteutus halutulla tavalla ole välttämättä kovin yksinkertaista. Toimeksiantajayritys on tyytyväinen siihen, että verkkokauppaa ja ajanvarauskalenteria lähdettiin toteuttamaan, vaikka projekti oli paljon työläämpi ja aiheutti enemmän kustannuksia mihin oli etukäteen varauduttu. Koska verkkokaupan kehittäminen aiheutti lisäkustannuksia ja jatkossakin verkkokaupan toiminta vaatii hankittujen lisäosien vuoksi myös kuukausittaisia lisämaksuja, jatkuu työ kehittämällä verkkokauppaan lisää myytäviä tuotteita.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset