Kansainvälisten e-aineistojen haku vaatii toistaiseksi kirjautumista, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Intuitio laulunopetuksessa : laulupedagogien näkemyksiä intuitiosta

QR-koodi

Intuitio laulunopetuksessa : laulupedagogien näkemyksiä intuitiosta

Intuitio on ajattelun perusta. Ihmisen ajattelu voidaan karkeasti jakaa kahteen erilaiseen proses-siin. Yksi on välitön ja ei-tietoinen eli intuitio. Toinen on tietoinen eli rationaalinen.

Opinnäytetyön aihe oli tutkia intuitiota laulunopetuksessa. Työn tavoitteena oli nostaa esiin lau-lunopettajien näkökulmia ja kokemuksia intuitioon liittyen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuskysymyksinäni toimivat miten laulunopettajan olisi hyvä suhtautua intuiti-oon, voiko intuition käyttö olla tarpeetonta tai jopa haitallista ja miten laulunopettajat käyttävät intuitiota.

Tutkimuksen lähtökohtana oli tutkijan oma mielenkiinto aihetta kohtaan. Teoriaosuus muodostui työtä varten luetuista intuitioon liittyvästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Työssä haastateltiin kahta pop/jazz-laulunopettajaa toisistaan riippumattomina yksilöhaastatteluina.

Haastateltavat esiintyivät anonyymisti laulunopettaja 1 & 2 -nimikkeillä. Aineistonkeruumenetel-mänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä oli teema-analyysi. Teema-analyysista nousseet teemat jaoteltiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Haas-tatteluista tehty analyysi lähetettiin haastateltavien tarkistettavaksi tulkintavirheiden varalta.

Haastatteluvastausten perusteella intuitiosta on hyötyä laulunopetuksessa. Laulunopettajan on hyvä tiedostaa oma intuitiivisuus ja opetusperiaate. Opettajan omat opetusperiaatteet ja moraali-set käsitykset toimivat ajatusten ja intuition ohjaajina. Intuitiiviseksi itsensä kokeva ihminen suh-tautuu usein melko tosissaan intuitiivisilta tuntuviin viesteihin. Intuitio vaatii erottelukykyä. Intuiti-on vaaraksi osoittautui se, että se sekoittuu helposti muihin mielessä liikkuviin viesteihin.

Haastateltavat kokivat apua intuitiosta ongelmatilanteiden ratkaisussa ja oppilaan oppimisval-miuksien hahmottamisessa. Intuitio auttaa heitä valitsemaan toimivia työkaluja eli työmenetelmiä laulutunneilla ja tarvittaessa vaihtamaan jo tehtyjä suunnitelmia. Avoimessa vuorovaikutuksessa oppilaan kanssa he voivat yhteisesti tarkastella tavoitteita ja opetuksen suuntaa.

Työni auttaa laulunopettajia tiedostamaan intuitioon liittyviä seikkoja. Tutkimusta voisi jatkaa esimerkiksi kvantitatiivisella tutkimuksella valtakunnallisella tasolla. Tällöin kävisi ilmi, miten yleistä intuition käyttö laulunopetusalalla on ja kuinka opettajat intuitioon suhtautuvat.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset