Kansainvälisten e-aineistojen haku vaatii toistaiseksi kirjautumista, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Viulupedagogin muistikirja : työkaluja ja vinkkejä opetuksen tueksi

QR-koodi

Viulupedagogin muistikirja : työkaluja ja vinkkejä opetuksen tueksi

Idea viulupedagogin muistikirjan kirjoittamiseen syntyi vuoden 2019 syksyllä, jolloin aloitin Oulun ammattikorkeakoulussa viulun ammattipedagogiikan ja opetusharjoittelun opettajana. Opetettava aihealue on laaja. Lisäksi opetustuntimäärien suuri vuosittainen oppilasmääristä johtuva vaihtelu haastaa opetuksen suunnittelua ja käytännön toteuttamisen mahdollisuuksia.

Muistikirja kirjoitettiin opetuksen tueksi. Se toimii idea- ja tietopankkina opiskelijoille, sekä antaa opettajalle kehykset opetuksen suunnitteluun. Näin mahdollistetaan opiskelijoille tasavertainen oppimiskokemus ryhmäkoosta tai opintojen aloitusvuodesta riippumatta. Valmistuvat opiskelijat voivat käyttää muistikirjaa hyväkseen työelämään siirryttäessä. Toki siitä voi löytää kuka tahansa viulunsoitosta tai viulunsoiton opettamisesta kiinnostunut informaatiota aiheesta.

Kokemusnäkökulmaa ja kehitysideoita haettiin Oulun ammattikorkeakoulussa ammattipedagogiikkaa ja opetusharjoittelua vuosina 2019–2022 opiskelleilta, jo valmistuneilta viulisteilta Webropolin avulla luodun kyselytutkimuksen avulla. Tietoperustaa koottiin lisäksi eri viulunsoittoon ja viulunsoiton opetukseen liittyvästä kirjallisuudesta. Ajankohtaisinta tietoa saatiin eri musiikinalojen toimijoiden, yhdistysten sekä organisaatioiden internetsivustoilta. Lisäksi kahdenkymmenenviiden vuoden kokemukseni viulistina, orkesterimuusikkona ja pedagogina toi oman lisänsä työn kokonaisuuteen. Kyselytutkimuksen sekä muun tietoperustan avulla saatiin koottua kokonaisnäkemys siitä, mitä asioita viulunsoiton pedagogiikan opetuksessa on tarve painottaa ja mitä asioita muistikirjaan on hyvä nostaa esille.

Viulun soittotekniikan opettelu vaatii paljon huomiota. Tähän perustuen ammattipedagogiikan opetuksessa tulee korostaa viulunsoiton teknisen tietotaidon siirtämistä eteenpäin opettajilta oppilaille. Taiteen perusopetuksen uudistettu opetussuunnitelma laajensi viulunpedagogin osaamisaluetta esimerkiksi improvisaation sekä sävellyksen pariin. Näitä luovia opetuksen muotoja tulee tehdä tutuksi opintojen aikana, jotta valmistuvat viulupedagogit pystyvät käyttämään niitä luonnollisena osana opetustyötään. Viulunsoittoon liittyvien pedagogisten suuntausten perusteellinen läpikäyminen opintojen aikana puolestaan helpottaa aloittelevan viulupedagogin mahdollisuuksia työelämässä. Ammattipedagogiikan opetuksessa on pyrittävä tiivistämään oleelliset osaamisalueet niin, että opiskelijoilla on valmistuessaan tarpeeksi työkaluja työelämään.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset