Sisältöä ei voida näyttää
Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.
EvästeasetuksetJunaradan päällysrakenne koostuu tukikerroksesta ja raiteesta, jossa voi olla monia erilaisia komponentteja. Ratapölkkyjä valmistetaan erilaisista materiaaleista ja kiinnikkeitä on monenlai-sia. Lisäksi kiskoja on erikokoisia ja -pituisia, sekä tukikerros voi olla soraa tai sepeliä.
Tässä työssä tavoitteena oli perehtyä mäntypuiseen ratapölkkyyn kiinnityksineen ja käyttöikänsä päättäneen pölkyn uusimiseen. Lisäksi tavoitteena oli antaa kokonaiskuva pölkynvaihdon työvai-heista ja niiden merkityksestä.
Pohjatietona selvitettiin rataverkon historiaa ja nykytilannetta, sekä käytiin yleisesti läpi radan päällysrakenteeseen kuuluvia osia ja niiden merkityksiä. Perehdyttiin yksityiskohtaisemmin puu-ratapölkyn, kiinnikkeiden, aluslevyjen ja tukikerroksen teknisiin toimitusehtoihin ja käytännön toteutuksiin.
Suurena osana lähteistä toimi Väylävirasto, joka vastaa valtion rataverkosta ja toimii myös raken-tamis- ja kunnossapitourakoitsijoiden tilaajana. Lisäksi työtä varten haastateltiin kokeneita alan ammattilaisia.
Työn tuloksena annettiin lukijalle kokonaiskuva siitä, kuinka hyvällä suunnittelulla ja huolellisella toteutuksella saadaan suoritettua pölkynvaihtourakka alusta loppuun onnistuneesti, minkä loppu-tuloksena on geometriset vaatimukset täyttävä liikennöitävä rata.
Kieli |
suomi |
---|---|
Asiasanat | |
Pääsy | Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad |
Sisältöä ei voida näyttää
Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.
Evästeasetukset