Haku

Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013: Tarkastelun kohteena alakoulun ja toisen asteen oppilaitosten opettajat ja rehtorit

QR-koodi

Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013: Tarkastelun kohteena alakoulun ja toisen asteen oppilaitosten opettajat ja rehtorit

TALIS 2013 (Teaching and Learning International Survey) on Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n kansainvälinen opetuksen ja oppimisen tutkimus, jonka 34 osallistujamaata otti osaa yläkouluihin kohdistettuun ydinalueen kartoitukseen. Suomessa TALIS 2013 -tutkimus toteutettiin yläkoulujen lisäksi myös alakouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Näiden tuloksia esitellään tässä raportissa. Tutkimus toteutettiin Suomessa 193 alakoulussa (2 922 opettajaa) ja 146 toisen asteen oppilaitoksessa (lukiot ja ammatilliset, 2 413 opettajaa).

Tutkimuksessa selvitetään tapoja, joilla opettajan työtä arvioidaan ja heitä palkitaan. Hankkeessa arvioidaan myös, kohtaavatko opettajien ammatilliset kehittymisen tarpeet ja täydennyskoulutuksen tarjonta. Tutkimuksessa esitetään opettajien uskomuksia ja asenteita opetuksesta ja pedagogisista käytänteistä. Se tarkastelee myös rehtorien roolia ja heidän antamaansa tukea opettajille. Lisäksi käsitellään niitä tekijöitä, jotka ovat yhteydessä opettajien ja rehtorien työtyytyväisyyteen ja siihen, miten he luottavat omaan suoriutumiseensa opettajana.

Yli 90 % alakoulun, lukion ja ammatillisen oppilaitoksen opettajista Suomessa pitää työstään. Alakoulujen opettajista 57 % ja toisen asteen oppilaitosten opettajista 69 % uskoo, että heidän ammattiaan arvostetaan yhteiskunnassa. Esimerkiksi Tanskassa vain 17 % alakoulun opettajista ajattelee näin. Toisaalta, vaikka suomalaiset alakoulun opettajat ovat erittäin tyytyväisiä työhönsä ja nauttivat siitä, 23 % heistä on silti miettinyt, olisiko ollut parempi valita jokin toinen ammatti. Toisen asteen opettajista puolestaan vain 2 % opettajista katuu ryhtyneensä opettajaksi. Tämä osuus oli selvästi alhaisin kaikista TALIS-maista. Esimerkiksi Singaporessa melkein puolet (45 %) opettajista aprikoi, olisiko sittenkin ollut parempi valita jokin toinen ammatti.

Alakoulujen opettajat tekevät paljon yhteistyötä TALIS-maissa. Keskimäärin 80 % heistä opettaa tiimityönä samalla oppitunnilla ja yli 90 % opettajista toimii yhdessä yli luokka- ja ikäryhmärajojen. Oppimateriaalien vaihto kollegoiden kesken on hyvin yleistä. Sen sijaan Suomessa toisen asteen oppilaitoksissa tiimityöskentely ei ole kovin yleistä, jolloin henkilökohtainen vastuu omasta opetustyöstä korostuu.

Opettajien ammatillisen kehittymisen mahdollisuus eli osallistuminen täydennyskoulutukseen on Suomessa selvästi niukempaa kuin muissa tutkimukseen osallistuneissa maissa. Esimerkiksi opettajien perehdytys on Suomessa vähäistä. Yli 60 %:ssa alakouluista ei ole tarjolla uusille opettajille hyödylliseksi koettua mentorointia. Mentorointi ei tosin ole yleistä muissakaan TALIS-maissa.

Opettajan peruskoulutuksen koetaan antavan liian vähän valmiuksia kodin ja koulun väliseen sekä moniammatilliseen yhteistyöhön, työrauhakysymyksiin ja haastavimpien oppilaiden kohtaamiseen. Opettajat kaipasivatkin lisää osaamisen kehittämistä tieto- ja viestintätekniikan käytöstä opetuksessa (16 %), uusien teknologioiden hyödyntämisestä työpaikalla (14 %) ja erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden opettamisesta (10 %).

Opettajilta puuttuvat työssä hyödynnettävät palautejärjestelmät, joiden tavoitteena olisi parantaa opetuskäytänteitä ja oppilaiden oppimista ja Suomessa esimerkiksi alakoulujen opettajat saavat palautetta vähemmän kuin muissa tutkituissa maissa. Suomalaiset opettajat eivät kuitenkaan usko palautteen edesauttavan uralla etenemistä tai vaikuttavan palkkaukseen.

Toisen asteen opettajat Suomessa kokivat tärkeimmiksi palautteiksi opiskelijoilta saadun palautteen (88 %) ja opiskelijoiden suorituksista saadun palautteen (82 %). Meillä pidettiin tärkeänä myös palautetta, joka liittyi omaan opetusalaan liittyvään tietoon ja ymmärrykseen (80 %), pedagogiseen kompetenssiin (79 %) ja yhteistyöhön tai -toimintaan toisten opettajien kanssa (79 %).

TALIS 2013-tutkimuksen toteutti Suomessa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos ja sitä koordinoi opetus- ja kulttuuriministeriön asettama kansallinen ohjausryhmä. Tavoitteena on ollut tuottaa osallistujamaille kansainvälistä vertailutietoa opetusta, oppimista ja koulujen johtamista edistävistä tekijöistä.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset