Kansainvälisten e-aineistojen haku vaatii toistaiseksi kirjautumista, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Paljon palveluja käyttävät asiakkaat yhteispäivystyksessä

QR-koodi

Paljon palveluja käyttävät asiakkaat yhteispäivystyksessä

Yhteispäivystyksen tarkoituksena on tarjota kiireellistä hoitoa sitä tarvitseville potilaille ja välttämättömien toimenpiteiden jälkeen potilas ohjataan jatkohoitoon. Potilaiden päivystykseen hakeutumisen syyt vaihtelevat suuresti ja he ovat hyvin usein moniongelmaisia. Paljon palveluja tarvitsevalla asiakkaalla on usein monia sairauksia, korkea ikä sekä heikko sosiaalinen asema.

Opinnäytetyömme suuntautuu Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin (PPSHP) tutkimukseen paljon palveluita käyttävistä asiakkaista Oulun seudun yhteispäivystyksessä (OSYP). Tutkimuksessa on mukana Oulun ammattikorkeakoulusta kolme ryhmää, sekä yksi ryhmä ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoita.

Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla ja selvittää palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen OSYP:ssä paljon asioivien asiakkaiden profiileja, kokemuksia ja kehittämisehdotuksia OSYP:n palveluista sekä muista käyttämistään sosiaali- ja terveyspalveluista. Tutkimus tehtiin asiakaslähtöisestä näkökulmasta ja tavoitteena on saada asiakkaiden ääni kuuluviin.

Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla kuutta asiakasta, jotka olivat hakeutuneet OSYP:seen kuusi kertaa tai useammin vuonna 2014. Haastateltavat valikoituivat ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden (Hannus, Kurkela ja Palokangas) tekemän opinnäytetyön pohjalta ”Paljon Oulun seudun yhteispäivystyksessä asioivien profilointia sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaiskäytön kustannukset”. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2016. Aineiston keruussa käytettiin apuna palvelumuotoilun menetelmiä.

Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat hakeutuivat OSYP:seen lähinnä sydän- ja verenkiertoelimistön ja erilaisten kipujen vuoksi. Asiakkaat kokivat hakeutuneensa OSYP:seen aina akuuttien ja aiheellisten asioiden vuoksi. Osa asiakkaista oli pääosin tyytyväisiä yhteispäivystyksessä saamaansa palveluun ja osa toi taas esille tyytymättömyyteensä palveluun. Odotusajat koettiin usein pitkiksi ja tilat epäkäytännöllisiksi. Suurin osa vastaajista koki tarvitsevansa paljon sosiaali- ja terveysalan palveluja ja eniten käytettiin terveyskeskuksen ja erikoissairaanhoidon palveluja. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää OSYP:n palvelujen ja palvelunohjauksen kehittämisessä paremmin asiakkaiden tarpeita vastaaviksi.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset