Haku

Pajaopetus ja valmentavat opintojaksot kielten opetuksen tukena

QR-koodi

Pajaopetus ja valmentavat opintojaksot kielten opetuksen tukena

Ammattikorkeakouluopiskelijoista kahdeksalla prosentilla on oppimisvaikeus tai oppimiseen liittyvä sairaus tai vamma. Oppimisvaikeus voi vaikeuttaa opiskelijan vieraiden kielten oppimista. Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista (1129/2014 7§) määrittelee, millainen kielitaito opiskelijan tulee saavuttaa ammattikorkeakoulututkintoon sisältyvissä opinnoissa tai muulla tavalla osoittaa. Opiskelijalla, jolla on oppimisvaikeus, voi olla haasteita saada tutkinto suoritettua suorittamattomien pakollisten kieliopintojen vuoksi.

Tässä artikkelissa kerrotaan, miten Oulun ammattikorkeakoulussa Kontinkankaan kampuksella tuetaan opiskelijoiden kielten opiskelua pajatoiminnan avulla. Kielten pajassa opiskellaan pienryhmissä kielten erityisopetuksen keinoin. Tavoitteena on saavuttaa vaadittu B1-kielitaitotaso henkilökohtaisen tuen, ohjauksen ja tehtävien avulla.

Artikkelia varten opiskelijoilta kysyttiin kymmenen avointa kysymystä kielten opiskelusta. Opiskelijat saivat vastata kysymyksiin omin sanoin yhden pajatunnin alussa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Kyselyyn vastanneet opiskelijat eivät olleet opiskelleet englannin kieltä edellisen tutkinnon jälkeen. He eivät myöskään olleet käyttäneet englannin kieltä kuin jonkin verran ulkomaan matkojen aikana. Opiskelijat totesivat, että pajaopetus on tukenut hyvin heidän englannin kielen oppimistaan.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset