Haku

Social media and Internet marketing's influence on decision making process of German nature tourists

QR-koodi

Social media and Internet marketing's influence on decision making process of German nature tourists

Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi maailman laajuiseen Geopark verkostoon kuuluva suomalainen Rokua Geopark konserni. Konserni työskentelee Rokuan kansallispuiston alueella luontomatkailun parissa ja se tarjoaa laajan valikoiman hyvinvointipalveluja sekä luontoaktiviteetteja. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa saksalaisten hiihtäjien sekä vaeltajien tavoitettavuus Internet markkinoinnin ja sosiaalisen median kautta. Lisäksi selvitettiin asiakkaan ostoprosessiin ja harrastusmahdollisuuden perässä matkustamiseen vaikuttavia motivaatiotekijöitä. Teoriaosuus käsitteli edellämainittujen käsitteiden taustoja ja toimi pohjana empiiriselle tutkimukselle, joka koostui laadullisten tutkimusmenetelmien mukaisesti tehdyistä sähköpostihaastatteluista.

Tutkimustulokset osoittivat saksalaisten luontomatkailijoiden olevan parhaiten tavoitettavissa Internet markkinoinnin kautta ulkomaisten yritysten tehdessä saksalaisten organisaatioiden ja yhdistysten kanssa yhteistyötä. Sen sijaan harrastajat uskoivat sosiaalisen median olevan parempi väline nuorempien harrastajaryhmien tavoittamiseen. Muun muassa yrityksen oma blogi miellettiin tehokkaaksi erityisesti tietojen löydyttyä omalla kielellä. Harrastajien motivaatiotekijät erityisen matkakohteen valinnassa olivat monialaiset, mutta ensisijaisena motivaattorina pidettiin ystävien ja sukulaisten suositusta tietystä kohteesta.

Tämä työ toimi selvityksenä toimeksiantajalle siitä, kuinka saksalaisia kohderyhmiä voisi tavoittaa tehokkaammin Internet markkinoinnin sekä sosiaalisen median kautta keskittymällä heidän tarpeidensa vastaamiseen. Saavutettuja tuloksia voidaan hyödyntää nykyisten markkinointitaktiikoiden kehittämiseksi niin, että ulkomaiset kohderyhmät löytäisivät Rokua Geoparkin helpommin ja kiinnostuisivat siitä matkakohteena. Kaiken kaikkiaan tämä opinnäyteyö on vain suuntaa antava pienen otoksensa vuoksi, joten jatkotutkimukselle on tarvetta. Seuraavan tutkimuksen voisi mahdollisesti tehdä määrällisellä tutkimusmetodilla. Tämän tutkimuksen myötä kävi kuitenkin ilmi yhteistyön lisäämisen tarve paikallisten luontomatkailuun keskittyvien organisaatioiden ja matkanjärjestäjien kanssa. Näin ollen ulkomaalaisilla yrityksillä on mahdollisuus erottua massasta Saksan laajoilla luontomatkailumarkkinoilla.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset